Zo ben je in no time van je herfstverkoudheid af

Ziek en snotterig? Deze 13 tips helpen je er vliegensvlug vanaf.

Meest gelezen

Deze blog verscheen eerder op Women's Health.

De blaadjes vallen van de bomen en de dagen worden korter en kouder. Tijdens de herfst en winter lopen veel mensen een verkoudheid of griep op. We hebben er allemaal wel eens last van. Het is niet ernstig maar je kunt je er wel ronduit belabberd door voelen: waterige oogjes, non-stop niezen, je longen uit je lijf hoesten en niet meer fatsoenlijk kunnen ademen door je neus. Voel je je ziek en snotterig? Volg deze tips en tricks om razendsnel van je verkoudheid af te komen.

Advertisement - Continue Reading Below

Hydrateer

Hydratatie is het allerbelangrijkste om snel van een verkoudheid te herstellen. Bescherm jezelf tegen uitdroging en laat sterke koffie, zwarte thee of alcohol even staan (als je er al zin in hebt). Een goede vochtbalans is belangrijk voor een optimale werking van je lymfestelsel, wat een belangrijke rol speelt in je afweer tegen virussen en bacteriën. Onze lymfeklieren maken witte bloedcellen aan om virussen het hoofd te helpen bieden. Bij een verkoudheid zwellen je klieren dan ook op. De beste manier om goed te hydrateren is door veel water te drinken. Elk kwartier een paar slokjes warm water is volgens ayurvedisch arts John Douilliard de beste manier om je lymfestelsel te ondersteunen.

Meest gelezen

Hygiëne

Raak je mond, neus of ogen niet met je handen aan en houd ze goed schoon. Een verkoudheidsvirus verspreidt zich vaak via je handen naar je mond, ogen of neus. Ook als je al ziek bent kunnen je handen een manier zijn om jezelf opnieuw te besmetten. Was je handen goed en gebruik nooit dezelfde zakdoek. Blijf ook niet dagen in dezelfde pyjama rondhangen.

Rust, rust en nog meer rust

Als je een verkoudheid voelt opkomen, grijp dan snel in. Verzet al je afspraken en neem even helemaal vrij. Ga niet voor de tv hangen, maar duik je bed in om hoofd en lichaam rust te geven. Trek je gordijnen dicht en slaap zoveel als je kunt.

Licht verteerbaar eten

Als je ziek bent, kun je jouw lijf en darmen best zo veel mogelijk rust geven. Eet warme, licht verteerbare maaltijden, die weinig energie vragen. Je lichaam moet al hard genoeg aan het werk om al die bacteriën uit je lijf weg te jagen. Eet even geen suiker, kant-en-klaarproducten (sowieso niet) en laat ook even de stamppot met rookworst of pasta staan. Blijf vooral veel verse groenten eten om te zorgen dat je de benodigde voedingstoffen en antioxidanten binnenkrijgt. Als je al wit wegtrekt bij het idee van eten, neem dan een verwarmend soepje of bouillon. Als je wel gewoon kunt eten, zijn stoofpotjes met veel verse groenten heel geschikt of een paprijst zoals kichadi. Neem iets warms als ontbijt, bijvoorbeeld havermoutpap.

Schone lucht

Ventileer je woon- en slaapruimten goed. De lucht in je huis is vaak sterker vervuild dan buitenshuis. Een vervuilde binnenlucht kan je herstel aanzienlijk verminderen. Zet je ramen op een kiertje en zorg ervoor dat er altijd frisse lucht je huis binnen stroomt. Ook kamerplanten kunnen als een beschermengel over jouw gezondheid waken. Volgens een studie van NASA naar gezonde binnenlucht kunnen bepaalde planten, zoals de krulvaren of ficus, de lucht in huis goed zuiveren.

Verse gember en geelwortel

De toepassing van gember en geelwortel om virussen aan te pakken is al eeuwenlang bekend. Het verwarmende gember heeft een ontstekingsremmende, antivirale en slijmvliesverzachtende werking en helpt de kou uit het lichaam te verdrijven. Geelwortel heeft net als gember een ontstekingsremmende, antivirale en slijmvliesverzachtende werking. Een simpele manier om deze specerijen te gebruiken is om er thee van te trekken. Het regelmatig drinken van bijvoorbeeld deze 'citroen honing gember geelwortel thee' kan je herstel bevorderen.

Honing

Wie is er niet opgegroeid met thee met honing om verkoudheid te bestrijden? Zowel honing als bijpollen hebben een sterke antibacteriële en antioxiderende werking. Beide worden traditioneel gebruikt om de symptomen van verkoudheid aan te pakken. Een kop thee of warm water met een beetje vers citroensap en een theelepeltje honing kan verlichting geven bij keelpijn. Een gelijke hoeveelheid honing mengen tot een pasta met een gelijke hoeveelheid geelwortelpoeder en hiervan om de twee uur een theelepel nemen kan volgens Ayurvedisch arts John Douilliard je herstel bevorderen.

Advertisement - Continue Reading Below

Goede bacteriën/probiotica

Volgens wetenschappelijk onderzoek bepalen onze darmen voor meer dan 70% ons immuunsysteem. Onze darmwand zorgt ervoor dat voedingsstoffen goed worden opgenomen, maar houdt ook schadelijke stoffen tegen, zoals slechte bacteriën en virussen. Probiotica zijn goede bacteriën waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze onze darmgezondheid bevorderen. Ze verhogen niet alleen de weerstand tegen potentieel gevaarlijke bacteriën, maar helpen het lichaam ook in de strijd tegen virussen. Deze levende bacteriën vind je in gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals zuurkool, augurken, kimchi, miso soep, kombucha en kefir.

Meest gelezen

Vitamine C

Vitamine C kan helpen de symptomen van verkoudheid te verminderen. Het is dan ook niet gek dat een traditioneel huismiddeltje als verse citroen-honing thee wereldwijd word gebruikt om klachten bij verkoudheid te verlichten. In Aziatische landen is het drinken van kumquat thee met honing erg populair. Citrusvruchten als citroen, sinaasappels en kumquats zijn een goede bron van vitamine C, maar denk ook aan groente zoals paprika, chilipepers, broccoli, spruitjes, bloemkool, boerenkool, spinazie en zoete aardappel.

Stomen of een Neti-pot

Een goed middel om je verstopte bijholten leeg te maken is om regelmatig te stomen. Ga boven een pan met heet water hangen met een handdoek over je hoofd en inhaleer de stoom goed via je neus. De warmte zorgt ervoor dat het slijm oplost, zodat je hoofdpijn verdwijnt en je beter kunt ademen. Een neti-pot is nog een geweldig middel om je neus en bijholten leeg te maken. Spoel je neus met lauwwarm water en een zoutoplossing en je kunt weer snel vrij ademen.

Houd jezelf warm

Zorg ervoor dat je lichaam niet afkoelt. Het kost je lichaam veel energie om je lichaam warm te houden en je lijf heeft nu wel andere dingen aan het hoofd. Maak het je lichaam makkelijk door jezelf goed warm te houden. Doe de kachel aan, trek warme wollen sokken aan, een extra trui en duik onder de warme dekens, desnoods met nog een paar dekens erbij.

Lichte beweging

Rustige yoga- en of strekoefeningen kunnen je helpen om je herstel te bevorderen. Geen Neerwaartse Hond of hoofdstand, maar rustige oefeningen op je rug om je lichaam los te maken. Bijvoorbeeld een simpele, liggende twist, de liggende Vlinder of een borstopener met een strak opgerolde handdoek onder je schouders en een kussen onder je hoofd. Rustige beweging verbetert je doorbloeding, vermindert stijfheid en stimuleert je lymfestelsel.

Chantal Soeters is yogadocent en health coach. Ze geeft les in hartje Amsterdam bij o.a. Delight Yoga en ze geeft regelmatig retreats op het gebied van yoga en gezonde voeding. Als ze niet op haar yogamat staat of met coaching klanten in gesprek is, experimenteert ze in haar keuken met gezonde en lekkere recepten voor haar blog. Ze inspireert mensen om gezonder en bewuster te leven, naar hun eigen lichaam te luisteren, hun intuïtie te volgen en hun eigen keuzes te maken.

Bron: Women's Health