Wat is beter: wakker blijven, of eventjes slapen?

Antwoord van een hoogleraar psychofysiologie.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niet aan je verdiende nachtrust toekomt: je hebt het enorm druk, vannacht liep dat feestje uit de hand of je komt om in het werk en deadlines. In die gevallen wordt vaak gedacht: wat hebben die laatste uurtjes nog voor nut?

Ja: heel veel dus. In wakkere toestand maakt je lichaam adenosine aan. Dat is een stofje wat ervoor zorgt dat je minder scherp wordt. Heb je al lange tijd niet geslapen? Dan kan de (grote) hoeveelheid van dit hormoon ervoor zorgen dat je minder goed kunt nadenken, praten of zelfs zit te knikkebollen. Alleen diepe slaap kan deze hormonen afbreken en de gevolgen verminderen.

Advertisement - Continue Reading Below

PowernapIn dit artikel van de Volkskrant vertelt Gerard Kerkhof, emeritus hoogleraar psychofysiologie, dat wakker blijven het stomste is wat je kunt doen. Staat er binnenkort een lange vlucht of een belangrijke deadline - en dus nachtwerk - op de agenda? Zorg dan dat je van te voren voldoende slaapt, al is het maar een paar uur. Volgens de hoogleraar zijn de uren tussen acht en tien in de avond het beste moment. 'Wanneer je twee uur slaapt zit je op het juiste moment van het circadiane ritme. In de eerste periode van dat ritme kom je in een diepe slaap terecht, en daarin breek je adenosine het snelst af. Na twee uur slaap heb je al meer dan 50 procent afgebroken.'

Lukt het niet om te slapen? Rusten helpt ook. Voor de echte nachtdieren is er natuurlijk ook nog koffie. Het zwarte goedje houdt je adenosinepeil helaas voor korte duur laag. Het is dus eerder een tussenoplossing dan een oplossing voor op de lange termijn.

Bron: Women's Health