6 feiten die ervoor zorgen dat jij beter gaat slapen

Confronterend, nummer 2.

Meest gelezen

Slaap heb je nodig, maar hoe belangrijk is een goede nachtrust nou eigenlijk? De impact van slaap op je dagelijkse bezigheden is groter dan je denkt. De volgende dingen kunnen er gebeuren als je vaker wakker ligt dan in dromenland ronddwaalt.

1. Omgaan met pijn

Na een goede nachtrust kun je wel 27 procent minder pijn ervaren. Hoe handig als je een intensieve workout op de planning hebt? Meer nachtrust is immers minder spierpijn! Onderzoek aan de University of Durham heeft dit ondervonden. Dezelfde studie toont aan dat je met een minimum van zeven uur slaap je snelheid en reactievermogen met 15 procent verbetert.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Minder hersenloos snacken

Uit onderzoek van de University of Alabama bleek dat mensen die niet aan de aanbevolen zeven uur slaap komen (of de het aantal uur slaap dat bij hen past) 8,7 minuten per dag meer snacken. Als je moe bent, zul je eerder afgeleid zijn en je minder focussen op je eten. Hierdoor krijgen je hersenen geen seintje dat je vol zit en kun je eerder eetbuien krijgen. Zorg dus voor voldoende uurtjes slaap als je de controle over je snackgedrag wilt houden.

Meest gelezen

3. Houd je biologische klok in balans

Onderzoek aan de University of Edinburgh ondervond dat de voedingsstof magnesium essentieel is voor het in balans houden van je biologische klok. Waarom dat zo is? Magnesium zorgt ervoor dat de cellen in je lichaam die verantwoordelijk zijn voor wanneer je slaapt en wakker bent, stijgen en dalen - en dit past zich automatisch aan het ritme van dag en nacht aan. Magnesium vind je onder andere in verschillende groentes, graanproducten, melk en vlees.

4. Trainen voor het slapengaan

Heb jij moeite met inslapen, word je midden in de nacht wakker of heb je het gevoel dat je 's ochtends niet genoeg bent uitgerust na een lange nacht slapen? Dit zou kunnen komen doordat je 's avonds nog hebt gebeukt in de gym. Onderzoekers van de Univeristy of British Columbia ondervonden namelijk dat het prima is om een work-out te doen die niet zo intensief is voor het slapengaan, maar bij een intensievere training is het oppassen geblazen. Go hard or go home? Soms kun je beter voor het laatste gaan of een middenweg kiezen.

5. Ga voor wol

Vergeet het tellen van schaapjes als je moeite hebt met slapen. Je kunt er beter een drágen! Volgens onderzoek aan de University of Sydney zal een wollen pyjama je in vergelijking met een katoenen nachthemd je eerder in slaap laten vallen. Waarom? Het wol zorgt ervoor dat je lichaam op kamertemperatuur blijft, waardoor je langer en dieper slaapt. Je kunt dit natuurlijk ook voor elkaar krijgen door een goed dekbed te kopen - kies dan juist voor het ademende katoen.

6. Eet gematigd en slaap zacht

Ooit gemerkt dat je tot de late uurtjes nog naar het plafond aan het staren was? Een onderzoek gevoerd op de University of Turkey ondervond dat als je laat op de avond nog veel eet, dat kan zorgen voor een stressreactie in je lichaam. Een zware maaltijd minder dan twee uur voordat je gaat slapen kan de productie van stresshormonen in je lichaam versterken. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om vroeg op de avond te eten, daarom kun je - als je dan toch al laat bent - het beste gaan voor een lichte maaltijd, die wél genoeg je honger stilt.

Meer over goed slapen:

In bed met slaapexpert Neil Stanley deel 1: hoe lang moeten we eigenlijk slapen? >

In bed met slaapexpert Neil Stanley deel 2: hoe zorg je dat je goed in slaap valt? >

In bed met slaapexpert Neil Stanley deel 3: hoe moet je slaapkamer eruitzien? >

Bron: Women's Health