Dit is waarom je gewicht af en toe schommelt

Deze drie dingen kunnen er zeker mee te maken hebben.

Het is heel normaal dat ons gewicht op en neer gaat, volgens Michelle May van het Mindful Eating Program. Zo lang als we leven passen onze cellen, weefsels en organen zich namelijk voortdurend aan de omgeving aan. En dat veroorzaakt gewichtsschommelingen. Maar wat gebeurt er dan precies met ons lichaam? We lichten drie zaken uit die een schommelend gewicht kunnen veroorzaken.

Een schommelend gewicht, hoe ontstaat dat?

Advertisement - Continue Reading Below

Niemand is hetzelfde. Daarom is het moeilijk te zeggen hoeveel gewichtsfluctuatie normaal is. Aan het einde van de dag is het logisch dat je wat zwaarder bent dan 's ochtends vroeg, dus ben ik in één nacht opvallend veel aangekomen, dan is het verstandig om aan de bel te trekken. Verder zijn de onderste drie oorzaken de grootste 'boosdoeners' van een op- en neergaand gewicht.

#ZOUT

Als je bijvoorbeeld net veel zout hebt gegeten, houdt je lichaam meer water vast om de goede hoeveelheid zout in je bloedstroom te handhaven. Het extra water verdunt het zout en veroorzaakt een tijdelijke toename van het lichaamsgewicht.

Meest gelezen

#H2O

Ook het eten van gezonde voedingsmiddelen die veel water bevatten zoals fruit, groenten, soepen en smoothies, kunnen ook tijdelijk je gewicht verhogen. Zodra je lichaam het extra water heeft verwerkt, zal je gewicht weer normaal worden.

#CYCLUS

Maak je niet druk als je wat pondjes zwaarder bent tijdens je maandelijkse periode, want je ongesteldheid kan ook zorgen voor een tijdelijke gewichtstoename. Dat komt door de veranderingen in progesteron en andere hormonen in je lichaam. Daarom kun je een week voor je ongesteldheid en een paar dagen daarna een opgeblazen gevoel hebben.

Hoe kan je je schommelend gewicht het best meten?

Om goed je gewicht te kunnen meten, kun je het beste een week lang elke ochtend rond dezelfde tijd op de weegschaal stappen; net na je ochtendtoiletbezoek is nog beter. Het gemiddelde van deze weegmomenten is een goede indicatie voor je gewicht.

Té vaak op de weegschaal staan is overigens niet aan te raden, om cijfer-staren en frustratie te voorkomen.

Bron: Women's Health