Nike lanceerde vorige maand nog deze viral video, die de prestaties van vrouwelijke atleten uit het Midden-Oosten viert en gericht is op het breken met de stereotype gedachten over vrouwen en sporten in die regio. What will they say about you?, kopt de video, die de voorloper was van de bekendmaking van het nieuws van vandaag – zo blijkt nu.

youtubeView full post on Youtube

Nike gaat een volledige Nike Pro Hijab-lijn lanceren, die in het voorjaar van 2018 in de winkelschappen moet komen te liggen. Vrouwelijke islamitische atletes zullen hierdoor voor het eerst wereldwijd vertegenwoordigd worden door een sportswearlabel.

'The Nike Pro Hijab may have been more than a year in the making, but its impetus can be traced much further back, to an ongoing cultural shift that has seen more women than ever embracing sport,' zo luidt het officiële statement van Nike. 'This movement first permeated international consciousness in 2012, when a hijabi runner took the global stage in London.'

Global Nike Spokeswoman Megan Saalfeld laat aan Al Arabiya English weten: 'The Nike Pro Hijab was designed as a direct result of our athletes telling us they needed this product to perform better, and we hope that it will help athletes around the world do just that.'

Nike+ Run Club Coach

Atlete en Nike+ Run Club Coach Manal Rostom uit Egypte is één van de eersten die de Nike Hijab Pro zal testen. Wat volgens haar een groot probleem is voor vrouwen uit het Midden-Oosten, naast conservatieve waarden en religie, is dat het simpelweg in veel delen van het Midden-Oosten veel te warm is om buiten te kunnen sporten.

'We live in the hottest countries in the world so covering the neck area specifically is always going to be a challenge. For many women, running more than 3K in the heat is almost suffocating,' aldus Rostom die marathons rent en bergen beklimt.

Rostom zal Nike's eerste Hijab van het lichtgewicht en ademende materiaal mesh gaan testen. Ze postte ook vol enthousiasme de volgende foto van de eerste Hijab-ijsdanseres ter wereld:

Nike for the people

Nike weet de headlines – met vooruitstrevend nieuws – wederom te halen; zo ook vorige week met de bekendmaking van haar eerste plus-size lijn, én laten we de allereerste commercial met een transgender atleet van vorig jaar niet vergeten. Om slechts enkele voorbeelden van Nike te noemen. Hear, hear.

Hoofddoekdragend it-model Halima Aden steelt de show tijdens Fashion Week >