Hier moet je als vegetariër allemaal rekening mee houden

Herkenbaar of een eye opener: dit zijn dingen waar je op moet letten als je vegetariër bent.

Meest gelezen

Hoe graag je ook zonder zou willen, als vegetariër is het soms lekker om vleesvervangers te gebruiken. En weet je altijd helemaal zeker dat er geen vlees in je snack zit? We hebben de meest herkenbare dingen voor je op een rijtje gezet:

#1. Gevarieerd eten

Net zoals voor iedereen is het voor vegetariërs belangrijk om verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit doe je door gevarieerd te koken en te eten. Zeker voor beginnende vegetariers kan het lastig zijn een uitgebalanceerde maaltijd te maken. Om genoeg verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, is het goed om gevarieerd te eten en met name met genoeg verschillende groenten te koken. Zo zitten er andere voedingsstoffen in een paprika of een pompoen. En een beetje variatie in de keuken kan nooit kwaad, toch?

Advertisement - Continue Reading Below

#2. Niet altijd ei

Als vegetariër is het goed om veel eiwitrijke producten te eten om zo genoeg eiwitten binnen te krijgen. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je als vleesvervanger altijd een gebakken ei hoeft te nemen bij het avondeten. Dat weet jij natuurlijk wel, maar weet je carnivorenvriendin waar je vanavond gaat eten dat ook? Bekijk hier lekkere vega producten met eiwitten.

#3. IJzertekort

Vlees bevat veel ijzer. Dus als je geen vlees meer eet, moet je erop letten dat je niet aan een ijzertekort lijdt. Er zijn ook genoeg vegetarische producten die meer ijzer bevatten dan een biefstuk, denk maar aan PopEye die heel veel spinazie eet.

#4. Vitamine B12

B12 zit in natuurlijke producten en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel goed werkt. Ook helpt het rode bloedcellen aanmaken. Volgens 123voedingsadvies is het goed om als vegetariër zuivel, kaas, eieren, vleesvervangers of een vitamine B12- supplement te nemen om zo een B12- tekort te voorkomen. Tintelende armen, duizeligheid, koukleumen (koude voeten en koude handen) en vermoeidheid zijn een paar symptomen van een vitamine B12 tekort, maar er zijn nog veel meer symptomen.

Meest gelezen

#5. Vegetarisch of niet?

Waar zit voor jou de lijn van vegetariër zijn? Gelatine en de rode kleurstof, die wordt aangeduid met E-nummer, E120 zijn namelijk ook van dieren gemaakt. E120 wordt gemaakt van vrouwelijke rode luizen. Voor één kilo zijn wel 140 000 luizen nodig. Eet je dan niet ook gewoon vlees? Een roze koek ziet er misschien niet zo uit, maar wordt wel degelijk van een dier gemaakt!

#6. Langer leven

Een dikke yay! voor de vegetariërs: jullie leven namelijk gemiddeld langer volgens het Journal of the American Oseopathic Association. Onderzoekers van de Mayo Clinic in Arizona hebben een analyse gedaan van zes verschillende onderzoeken naar het effect van het eten van vlees op sterftecijfers. Hieruit bleek dat de sterftecijfers veel hoger waren bij de vleeseters dan bij de vegetariërs. Je kunt je levensduur met wel 3,6 jaar verlengen als je 17 jaar vegetarisch eet. Het is dus belangrijk om gevarieerd groenten te eten en genoeg vitamine B12 en ijzer te nemen, maar dan kom je ook een heel eind

Bron: Women's Health