Hoe goed is een sauna nu eigenlijk voor je?

Feiten en fabels gescheiden.

Meest gelezen

Een bezoekje aan de sauna kan alleen al heerlijk zijn om je gedachten te resetten. Tijd voor jezelf en rust in je hoofd. Het heeft veel voordelen. En toch blijk je niet alle voordelen voor waar aan te kunnen nemen.

Voordeel 1: relaxen

Ja, Beyoncé heeft ook 24 uur in een dag. Hoe doet die vrouw dat toch als voor jou de dagen al te kort zijn? Volgens Zweeds onderzoek neemt het serotoninegehalte, het lichaamseigen stofje dat zorgt voor een vrolijk en relax gevoel, toe wanneer je geregeld de sauna bezoekt. Aan de Oklahoma State University concludeerden wetenschappers dat de sauna daadwerkelijk ontspannend is, tijdens een onderzoek waarin ze mensen in groepstherapie observeerden. De groep proefpersonen die de therapie combineerde met een bezoekje aan de sauna voelde zich relaxter en meer voldaan ten opzichte van de proefpersonen die therapie volgden zonder het te combineren met de sauna.

Advertisement - Continue Reading Below

Verschillende sauna's werkten met lichttherapie, waarbij je wordt omgeven door kleuren die elkaar afwisselen. Die kleuren – in de vorm van licht – blijken volgens onderzoek een positieve werking hebben op zowel je lichaam als je geest. Celbioloog en biofysicus professor Jim Oschman, onderzocht 25 jaar lang de verschillende effecten van lichttherapie. Volgens hem stimuleert licht, in de juiste frequenties en kleuren, de celdeling en activeert het het helingsproces in je lichaam. Vormen van pijn nemen af door de kleur blauw en emotioneel kalmeren doe je met groen. Als je de sexdrive wilt opkrikken schakel je de hulp in van - hoe kan het ook anders - rood.

Meest gelezen

Voordeel 2: voor je gezondheid

Een onderzoek aan universiteitskliniek Charité in Berlijn laat zien dat de sauna je immuunsysteem verbetert en de bloedsomloop stimuleert en stabiliseert. In de sauna kunnen de temperaturen extreem wisselen. Je lichaam gaat steeds van warm naar koud wat de aanmaak van antistoffen stimuleert. Hoe meer antistoffen, hoe meer weerstand jouw gezondheid heeft. Volgens een onderzoek aan de Universiteit van Rurku, Finland, dat mensen een halfjaar lang twee keer per week naar de sauna liet gaan, had na een maand 30 procent minder last van verkoudheid ten opzichte van mensen die nooit naar de sauna gaan.

Tegen spierpijn zou de infraroodsauna de uitkomst zijn. Uit een onderzoek, uitgevoerd door het Medisch Spectrum Twente in Enschede, blijkt dat zo'n sauna naast spierpijn bijvoorbeeld ook rugpijn kan verminderen. De lampen in een infraroodcabine verwarmen je lichaam, waarbij de stralen diep doordringen in je huid. De warmte verbetert de doorbloeding in je lichaam én ontspant de huid. De kans is groot dat je niet of minder lang last hebt van spierpijn.

Voordeel 3: voor je huid

Als reactie op de warmte in de sauna doet je lichaam er van alles aan om af te koelen. Gevolg: je gaat zweten, de poriën gaan openstaan en je bloedvaten verwijden. Dit is een grondige reiniging voor je huid. Overtollig talg en vuil worden via het zweet uit je lichaam gebonjourd. Ook zou het je beschermlaag versterken en je hoornlaag hydrateren, zegt een onderzoek van dr. Doreen Kowatzki aan de Universiteit van Jena, gepubliceerd in Dermatology. Bovendien gaat herstel bij vochttekort of een verstoorde PH-waarde sneller. Hoe vaker je de sauna neemt, hoe meer voordeel je huid er van heeft: die wordt er elke keer wat sterker van.

Onzin 1: van de sauna val je af

Je moet niet naar de sauna gaan als je wilt afvallen. Tijdens een saunasessie verlies je vooral heel veel vocht. Ongeveer een halve tot anderhalve liter. Hoe vaker je de sauna in duikt, hoe beter je lichaam erop zal reageren.

2. Onzin: ontgiften

Genoeg mensen, misschien jij ook, vinden het heerlijk om alles er na een avondje flink doorzakken lekker uit te zweten in de sauna. Dat blijkt niet helemaal zo te werken. 'Het is nooit wetenschappelijk aangetoond dat je lever harder gaat werken door een bezoek aan de sauna,' zegt prof. dr. Harry Janssen, Maag-, Darm-, en Leverarts aan het Erasmus MC in Rotterdam. Doordat je transpireert zul je wel meer gaan drinken, waardoor de kans groot is dat je nieren meer afvalstoffen kwijtraken. Misschien ga je je tevens wel beter en gezonder voelen, maar dat kan ook komen door het algemene ontspannende effect van de sauna. Bovendien voelt iemand die naar de sauna gaat zich misschien wel gezonder, maar dat kan ook aan andere dingen liggen. Bijvoorbeeld aan de levensstijl van die persoon.' Volgens Janssen kun je je lichaam niet aanzetten tot ontgifting. Zelfs met medicijnen is dat nauwelijks voor elkaar te krijgen. Janssen: 'Je kunt je leverfunctie simpelweg niet verbeteren. Daar zijn geen manieren voor. Wel kun je er zelf voor zorgen dat je lever zo gezond mogelijk blijft bijvoorbeeld door alcoholgebruik te beperken.'

Bron: Women's Health