Hoe erg is eten voor het slapengaan eigenlijk echt?

Valt het mee of kun je 't beter niet doen?

Meest gelezen

Je weet waarschijnlijk niet beter dan dat het gezonder is als je niet meer zo veel eten na de avondmaaltijd. Het zou niet alleen je nachtrust verbeteren, maar het zou ook kunnen voorkomen dat we aankomen. Maar is het eigenlijk is dat eigenlijk wel waar?

Beter slapen

Oké, als je nog een vijfgangenmaaltijd naar binnen werkt vlak voordat je je bed in springt, is de kans groot dat je nog lang wakker zal liggen. Maar we weten allemaal hoe verschrikkelijk het kan zijn om met een rommelende maag te moeten slapen. Waar doe je dan goed aan? Nou, slim snacken.

Advertisement - Continue Reading Below

Eet iets lichts, het liefst met koolhydraten in plaats van eiwitten, en probeer geen cafeïnerijke foods te eten of drinken. Kies in plaats daarvan voor snacks met tryptofaan en melatonine, hormonen die er op een natuurlijke wijze voor zorgen dat je sneller in slaap valt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kersen of zuivelproducten.

Kan helpen bij afvallen

Waarschijnlijk schrijft zo'n beetje elk dieet je voor om niet te eten voor het slapengaan. Maar, zoals we al zeiden, naar bed gaan met een lege maag is ook niet alles. Alhoewel er uit een aantal onderzoeken is gebleken dat snacken na het avondeten kan leiden tot gewichtstoename, geven de experts wel aan dat dit te maken heeft met het soort snack en niet zozeer met het eten zelf.

Meest gelezen

Want, zeg nou eens eerlijk, je grijpt eerder naar een zak chips om tien uur 's avonds dan dat je nog een salade in elkaar draait. Als je overdag zo gezond mogelijk eet, een healthy avondsnack neemt (hallo, worteltjes met hummus) en regelmatig beweegt, zul je echt niet aankomen.

Maar...

Helaas zitten er wel wat nadelen aan latenight-snacken waar je maar beter rekening mee kunt houden. Zo is de kans groot dat als je last krijgt van opspelend maagzuur, je klachten verergeren als je na het avondeten nog wat eet. Sterker nog, een onderzoek, gepubliceerd in The American Journal of Gastroentreology, heeft zelfs uitwezen dat je avondeten binnen drie uur voor je naar bed gaat eten kan zorgen dat je zeven keer zoveel last krijgt van maagzuur.

Ook voor mensen die last hebben van astma is het niet verstandig om laat op de avond te eten. Volgens een ander onderzoek, dat ook is gepubliceerd in The American Journal of Gastroentreology, kan eten voor je je bed in duikt leiden tot hoesten en ademhalingsproblemen.

De deelnemers aan het onderzoek bleken zelfs na het eten voor het slapengaan zowel 's nachts als de dag erna last te hebben van meer gastro-oesofageale refluxen, waarbij maagzuur terugloopt in je slokdarm. Het is dus niet altijd een goed idee om voor het slapengaan nog het een en ander naar binnen te kauwen.

Bron: Women's Health