Met deze 5 oefeningen word je liggend fit

Want je kunt best je bilspieren trainen terwijl je op het strand ligt.

Meest gelezen

Natuurlijk wil je, als je eenmaal horizontaal ligt op het strand na weken hard werken, eigenlijk gewoon ontspannen en niks doen. Maar je wilt ook strak en fit zijn toch? Wie zegt dat het een het ander uitsluit? Met deze simpele oefeningen houd je je lichaam in conditie, terwijl je geniet van je nieuwe lievelingsboek (tip: The Girls van Emma Cline). Win-winsituatie, me dunkt. Kun je daarna gewoon weer een ijsje halen.

Advertisement - Continue Reading Below


Blikje cola

Dat blikje frisdrank is – de naam zegt het al – heerlijk verfrissend, maar wist je dat je drinken ook als gewicht kan dienen? Gebruik het om de bi- of triceps mee te trainen, net als met een gewone dumbbell in de sportschool. Vouw bijvoorbeeld je arm boven je hoofd en strek hem vervolgens 20 keer met elke kant. Of til hem onderhands op richting je schouder en herhaal die beweging met elke hand twintig keer. Mag je daarna het blikje leegdrinken als beloning.

Meest gelezen

Heupen in de lucht

Als je op je rug ligt kun je prima ook meteen je billen, buik en dijbenen trainen. Buig je benen en zet je voeten vlak achter je billen, zodat je met je vingertoppen je hielen kan raken. Til vervolgens, terwijl je je buik aanspant om je rug te beschermen, je billen zo hoog mogelijk op in de lucht. Houd een paar seconde vast en breng je billen weer omlaag zonder de grond te raken. Herhaal dit drie keer tien keer, moet jij eens opletten hoe strak je wordt.

Strakke buik

In diezelfde houding op je rug kan je ook meteen je volledige buik trainen. Houd je benen opgetrokken met je voeten plat op de grond en raak met je handen om de beurt je hielen aan. Rechts, links, rechts, links. Hoe verder je voeten van je heupen staan of hoe verder jij met je handen reikt, hoe zwaarder. Houd dit een minuut vol en laat los. En haal adem.

Op je zij

Het oog wil ook wat, dus gun jezelf een kijkje op die beach boys in het water. Hoe zie je ze het beste? Op je zij. En wat kan je dan mooi meteen doen? Juist, je bil- en dijspieren trainen. Joepie! Oké je gaat met deze moves misschien wel de aandacht trekken, maar he: het oog van die beach boys wil ook wat.

Lig dus op je zij met je hand onder je hoofd als steun. Til het bovenste been op, zo'n 30 centimeter boven het onderste. Draai vervolgens kleine rondjes met je bovenste voet; twintig keer naar voren en twintig keer naar achter. Herhaal op je andere zij. Wedden dat je bovenbeen vervolgens harder brandt dan de zon zelf?


Billenknijper

Dit is een trucje dat je eigenlijk altijd en overal kunt doen. In de bioscoop, de auto, in de collegezaal, en dus op het strand. Terwijl je zit, knijp je je hele onderstel dicht alsof je moet plassen maar er nog twintig mensen voor je in de rij staan. Heb je hem? Knijpen, knijpen, knijpen. Die move dus, die herhaal je twintig keer. Steeds houd je je denkbeeldige 'plas' een paar seconde op. Als je je billen ook nog eens aanspant, train je tegelijkertijd je bekken en bilspieren.

Lees hier meer over hoe je op vakantie fit blijft >