Dit doet kou met je lichaam

Van slappe nagels tot vermoeidheid.

Meest gelezen

Er zijn mensen die zich het liefst, al zodra het eerste buitje valt, voor maanden terugtrekken in een diepe winterslaap. Anderen trekken de weersverwachtingen beter, maar toch is het niet te ontkennen dat de kou in meer of mindere mate effect heeft op onze lichamen. Hier enkele (mogelijke) bijkomstigheden van het gure winterweer en tips om er mee om te gaan. Want je weet het: #winteriscoming.

1. Droge huid, ogen en lippen

Als het kouder wordt, is de lucht buiten ook vaak droger. Dit kan je huid uitdrogen. De oplossing: smeren, smeren, smeren. Gebruik hydraterende crème en gebruik geen reinigingsproducten en zeep die je huid extra. Net als je huid kunnen ook je ogen en lippen droog aanvoelen. Als je ogen echt te droog voelen, kun je oogdruppels kopen; je lippen smeer je in met vaseline of lippenbalsem. Ook handig: zorg dat de lucht in je huis niet te veel uitdroogt als de verwarming eenmaal aangaat, door bijvoorbeeld een bakje met water aan de radiator te hangen of een luchtbevochtiger te kopen.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Slap en statisch haar

Door de droge lucht binnen en buiten krijgen sommigen last van statisch haar. Door synthetische kleding en hoofdbedekking te dragen wordt dit erger; als je je er aan stoort, kun je deze materialen dus vermijden. Je haar kan ook breekbaarder worden in de winter. Ook dit komt door de droge lucht binnen en buiten. Dode punten herstel je niet, die kun je dus beter afknippen. Verder: was je haar niet te vaak en gebruik vochtinbrengende crème om de schade te beperken.

Meest gelezen

3. Energiegebrek

Voel je je moe en lusteloos in de winter? Omdat de dagen korter worden, ervaren we minder en zwakkere lichturen. Doordat onze lichamen minder blootgesteld zijn aan de zon (zon, welke zon?) krijgen we minder vitamine D binnen. Hierdoor kun je je slap en slaperig voelen en pijnlijke spieren krijgen. Eten dat veel vitamine D bevat, zoals vette vis en zuivel, helpt; maar beter nog is vitamine D bij te slikken. De aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram per dag, let hierop als je een potje pillen koop.

Behalve dit vitamine D-tekort dat eigenlijk iedereen in ons klimaat ervaart, zijn er ook mensen die te veel monoamino-oxidaso aanmaken (MAO): het enzym MOA-A breekt serotonine af, het 'gelukshormoon'. Hierdoor kun je een winterdepressie krijgen. De oplossing is toch zoveel mogelijk daglicht ervaren en anders een lichttherapielamp te kopen. Overleg dit met je huisarts.

4. Overal snot

Dan zijn er nog de talloze andere winterkwaaltjes; van snotteren tot serieuze griep en algehele malaise. Verkoudheid is erg besmettelijk en omdat we in de winter allemaal meer binnen zitten, heb je zo iemands snotneus overgenomen. Daar is niet veel aan te doen, behalve uit de buurt blijven van snotteraars en zorgen dat je eigen weerstand op orde is door gezond te eten. Dat is sowieso belangrijk, al kun je het krijgen van het echte griepvirus (dus niet je even rot voelen en dit een griepje noemen, maar de echte ik-kan-het-niet-meer-aan-griep) ook niet voorkomen. De enige remedie: uitzieken en je rust nemen. Ga als het te lang duurt even langs de dokter.

5. Gewrichtspijn

Daarnaast kan de kou zorgen voor pijnlijke gewrichten. Dit kan komen door een vitamine D te kort, slik dit dus bij, maar ook bijvoorbeeld doordat je wat aankomt; meer gewicht op je gewrichten zorgt voor extra druk. Oftewel: blijf bewegen en gezond eten, hoe verleidelijk het ook is om op de bank te gaan zitten met een zak pepernoten.

Wist je trouwens dat vrouwen vaak slechter slapen dan mannen? >