Zes manieren om je eten op smaak te brengen zonder zout

We eten te veel zout; en ZO doe je er dus iets aan.

Meest gelezen

Dat we te veel zout eten, is inmiddels wel duidelijk. We eten gemiddeld een kilo zout te veel per jaar; niet omdat we zelf zo veel zout op alles strooien, maar omdat er in veel eten al zout is verwerkt. Kan dus helemaal geen kwaad om niet zelf ook nog eens zout toe te voegen. Onze collega's van Women's Health somden daarom zes manieren op waarop je je eten smaakvol kunt krijgen, zónder zout te gebruiken – we delen.

Advertisement - Continue Reading Below

1. Citroensap

Het sap van een verse citroen is net zo lekker over visgerechten als over andere gerechten. Ook fijn: citroenrasp van de schil. Een subtiele hoeveelheid is al genoeg om bijvoorbeeld een marinade een frisse twist te geven. Een minder subtiele hoeveelheid is lekker voor je vitaminebevoorrading.

2. Gril, rooster of stoof je eten

Door je eten niet te bakken, maar te grillen, roosteren of stoven, krijgt het veel meer smaak. Het zijn kooktechnieken die je eten op een natuurlijke manier karamelliseren en ervoor zorgen dat de smaken extra goed bewaard blijven.

Meest gelezen

3. Verse gember

Ja, gember! De ideale smaakmaker voor iedereen die een alternatief voor zout zoekt, mét extra gezonde voordelen. Gember zit vol antioxidanten en werkt ontstekingsremmend en ontgiftend. Rasp een duimpje en roer de gember door een curry of andere saus.

4. Wees niet te zuinig met verse kruiden

Van peterselie tot basilicum en van koriander tot bieslook: verse kruiden zijn dé manier om je salade, soep of andere maaltijd af te toppen. Laat je kruidentuintje dus volledig uit de hand lopen en breid 'm uit zoveel mogelijk uit met groene plantjes die je eten extra smaak kunnen geven. Ook specerijen als kurkuma, paprikapoeder, kerrie, kaneel en oregano kunnen op een zoutloze manier je eten (en gezondheid) een boost geven.

5. Een extra teentje knoflook

Groentes met een extra scherpe smaak, zoals knoflook en ui, geven je eten altijd meer pit, ongeacht hoe je je eten klaarmaakt. Het zoutvaatje kun je dus laten staan als je een extra teentje knoflook of halve rode ui toevoegt aan het recept.

6. Maak je eigen dressings en marinades

Kant-en-klare sauzen, marinades en dressings bevatten over het algemeen veel zout. Door ze zelf te maken kun je voorkomen dat je je vlees, vis of groenten dipt in een zoutbom. Een eigen dressing maken hoeft allesbehalve moeilijk te zijn: hak wat verse kruiden fijn en mix het met citroensap of olijfolie. Besprenkel dit over het eten dat je wat extra smaak wilt geven en laat dit even intrekken.

 beyonce yes thank you GIF