ALLES wat je nog niet wist over bananen

We eten meer bananen dan welke andere vrucht ook en er bestaan wel duizenden soorten. De banaan is net zo veelzijdig als-ie krom is.

De banaan is na rijst, mais en tarwe het belangrijkste voedingsgewas ter wereld. Bovendien word je gelukkig van het eten van bananen, zijn ze supergezond en ook nog eens multi-inzetbaar. ELLE Eten zette daarom de gele vrienden in het zonnetje:

In alle soorten en maten

Van klein tot groot, met rode, zwarte, groene, of zelfs gestreepte schil. En met vruchtvlees van wit tot roze en mokka, van zoet tot hartig. Kijk eens bij de toko, daar kom je weleens exotische rassen tegen. In Nederland ligt meestal het ras Cavendish in de winkel, de vrij grote gele banaan met lichtgeel vruchtvlees.

Advertisement - Continue Reading Below

Geschiedenislesje

De banaan is inheems in Zuidoost-Azië, Afrika en India. Daar wordt hij al zo'n 2600 jaar verbouwd. Bij ons is hij pas sinds de vijftiende eeuw bekend. Maar tegenwoordig komen de meeste bananen uit Ecuador of Costa Rica, van plantages die meestal eigendom zijn van grote Amerikaanse bedrijven. Volgens wijlen Johannes van Dam in De Dikke van Dam is het werk op de plantages zwaar. Koop daarom liever fairtradebananen, die zijn vaak nog lekkerder ook.

Meest gelezen

Bananen in vegan recepten

Door z'n hoge zetmeelgehalte kan de banaan uitstekend als bindmiddel dienen, waardoor hij vaak gebruikt wordt in veganistische cakes of pannenkoeken. Vervang in dergelijke recepten een ei door een rijpe banaan. Te rijpe bananen komen nuttig aan hun einde in bananenbrood. Verder zijn bananen geschikt om bijvoorbeeld pindasoep te binden en meer body te geven. En door zijn romige structuur doet de banaan het natuurlijk ook goed in smoothies. Hij functioneert dan tevens als zoetmaker. Vanwege zijn relatief hoge calorieëngehalte is de banaan bovendien de ideale sportsnack, ook omdat hij kalium bevat – een van de mineralen die je uitzweet tijdens je work-out.

Voedingswaarde

Een banaan bevat zoals gezegd veel zetmeel. Hoe rijper de banaan, hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt. De Cavendish, het meest verkochte ras, is niet de meest voedzame banaan. Kies, als je hem tegenkomt, eens de minibanaan, die bevat naar verhouding meer mineralen. In toko's vind je ook soms een kleine, gedrongen rode banaan met lichtroze vruchtvlees, die rijk is aan carotenoïden en vitamine C.

Dit gebeurt er met je lichaam als je twee bananen per dag eet >

Bron: ELLE Eten