Dit is hoe je kunt stoppen met het drinken van cafeïne

Of hoe je je dagelijkse dosis een beetje kunt verminderen.

We staan er 's ochtends mee op, gaan er 's avonds mee naar bed en ook tussendoor nuttigen we het liefst een kop of drie: koffie. Een drank waar we blij van worden, maar waar we volgens menig gezondheidsspecialist beter wat mee kunnen minderen.

Jammer genoeg werkt koffie verslavend, wat maakt dat minderen helemaal niet zo makkelijk is. ELLE Eten geeft vier tips om je caffeïnegebruik te verminderen, zonder achter je bureau in slaap te vallen.

Advertisement - Continue Reading Below

1. Begin op vakantie

Op vakantie zit je in een heel ander ritme, minderen met cafeïne zal hierdoor een stuk minder zwaar zijn. Het feit dat je gerust een dutje op het strand kunt doen is natuurlijk mooi meegenomen.

2. Pluspunten

Een betere nachtrust, een vollere portemonnee en geen collega's meer die je hoort over de – volgens hen – stinkende koffiewalm die om je heen hangt. Allemaal pluspunten die het laten staan van die kop koffie met zich mee kunnen brengen. Schrijf deze, en alle andere pluspunten die je ervaart op. Het doorlezen van deze pluspunten zal je namelijk extra stimuleren om met je koffiedieet door te gaan.

Meest gelezen

3. Vind een goede vervanger

We weten het, koffie is moeilijk te vervangen. Toch raden we je aan op zoek te gaan naar een ander drankje. Dit zal je gemis namelijk een stuk verzachten. Voor de 'minderaar' thee, misschien?

4. Hydrateer

De verandering in je dagelijkse dosis cafeïne kan hoofdpijn tot gevolg hebben. Voorkom dit en drink genoeg – water dan.

Wat gebeurt er met je als je je dagelijkse dosis koffie nu eens niet neemt? >

Bron: ELLE Eten