Hoe je uit een winterdip komt? Door deze dingen te doen

Je kunt er dus wél iets aan doen.

Meest gelezen

Als je een winterdip hebt, dan viert-ie als het goed is nu hoogtij. Tijd om iets aan te doen, vond Harper's Bazaar; beauty director Maroesja de Ruyter zocht uit hoe je de dip verkleint. We delen.

Iedereen heeft wel eens een off-day, maar het wordt natuurlijk vervelend als dit gevoel een heel seizoen aanhoudt. Door keuzes te maken in je levensstijl valt er qua energie-niveau en welbevinden veel te winnen. Persoonlijk houdt m'n dagelijkse yoga-practice me op de been. Maar wat ik ook doe - althans, als ik thuis werk - is de sfeerverlichting eruit draaien en een fellere lamp d'r in. Het maakt me een stuk productiever! So far deze huishoudelijke mededeling. Voor vakkundige tips, vroeg ik drie experts om van een dip niet in een dal te raken:

Advertisement - Continue Reading Below

Meditatie

Kristin Vikjord Paternotte, psycholoog, yogatherapeut en mindfulnesscoach: 'Je energieniveau verandert mee met de hoeveelheid daglicht en dat is prima. Ik zie de winter als een goede periode om meer naar binnen te keren en tijd te nemen voor bezinning. Het een poosje rustiger aandoen, bijvoorbeeld op sociaal vlak, kan weldadig uitpakken in deze jachtige wereld. Yoga en meditatie zijn uitgelezen technieken om met jezelf in contact te komen. Bij regelmatige beoefening werken ze preventief op het ontwikkelen van een winterdip. Bij ernstige depressies wordt mediteren overigens afgeraden, maar bij een (lichte) dip helpt het om een tekort van het gelukshormoon serotonine aan te vullen.'

Licht

Jeannette ten Brug, product researcher Sleep & Respiratory Care bij Philips: 'Licht is van grote invloed op onze biologische klok. Via je ogen komt lichtinformatie bij je hersenen en is daar van invloed op je slaap-waakritme. Over de oorzaak van winterdepressies is nog veel onduidelijk, maar mensen die er last van hebben lijken gevoeliger voor verstoringen in hun dag- nachtritme. Van lichttherapie is bewezen dat het helpt. Het gaat met name om met blauw verrijkt (wit) licht waarvoor de receptoren in je ogen gevoelig zijn. Ter vergelijking: een zonnige dag bevat 10.000 - 100.000 lux, een bewolkte dag 5.000 en een gemiddelde kantoorlamp 500. Wat kan helpen is om thuis voor een speciale lamp te zitten zoals onze EnergyUp-lamp van 10.000 lux. Twintig tot dertig minuten per dag, minimaal twee weken lang, kan al voldoende zijn.'

Buitensport

Angelique Heijligers, healthcoach en mede-oprichter Stadswild: 'Het kost wat meer motivatie, maar als je gezond de winter door wil komen, loont het de moeite om te blijven sporten. Doe dat zoveel mogelijk buiten, dan pak je meer licht en je leert de kwaliteiten van elk seizoen waarderen. Zorg voor een waterbestendige sport-uitrusting zodat je ook bij slecht weer gaat. Wat ook helpt: maak een sportdate en spreek af dat je alleen in geval van moord & brand mag afzeggen. Verlaag je drempel, ren bijvoorbeeld 5 km in plaats van 10. Als je eenmaal bezig bent, merk je vaak dat het buiten best meevalt en doe je vanzelf meer dan je dacht.'

Bron: Harper's Bazaar