Demelza Janmaat vraagt zich af: hoe zit dat met al die twintigers en dertigers en dat niet-drinken?

'Doe mij maar een verse gemberthee,' zei mijn object of affection van deze avond. We waren op een date die af leek te stevenen op een regelrechte ramp. In de bioscoop was niet gezoend of aanstalten gemaakt, en nu zaten we in een café en bestelde de rockster-ogende gast een VERSE gemberthee. Solidair als ik ben, besloot ik tot verse muntthee – toch nét even anders – te gaan. We moesten uiteindelijk om half 2 's nachts op een woensdag 60 euro aan verse thee afrekenen. We hebben nu wel verkering.

Generation Sober

Vier jaar geleden werd ik op Facebook door vriendin Sanne uitgenodigd voor de groep Dry January. Een besloten kring van voornamelijk types uit de reclamewereld die de hele maand januari van dat jaar niet zouden drinken. Sanne vond dat wij dat ook weleens konden gebruiken, al was het alleen al om onze lever eens goed te verrassen. Wij gingen meedoen en de Facebookgroep was gezelliger dan de gemiddelde kroeg in die periode. Wat mij enorm verbaasde, was de groeiende Facebookgroep, zelfs na januari. Alcohol drinken leek ineens mega-uncool. Ik vond het geen gigantische opgave ,zo'n maand drooglegging, maar ik vond wel het sociale gedoe opvallend. Niemand (oké, misschien is mijn positionering ook wel meer 'team vol gas') nam mijn bestelling van bubbeltjeswater serieus. 'Sjezus Demelz, wat ongezellig!' of 'ja doei! Hier is een gin-tonic.' Ik moest echt gaan uitleggen aan vrienden en vreemden dat ik even een maand niet drink, zonder medische of ethische reden. Gewoon. Even. Niet.

Inmiddels kan ik regelmatig een maand bestaan zonder alcohol en lijkt dat de tendens om me heen. Tuurlijk zit ik in een bubble, weet ik heus, dus het internet weet raad. Ik ben even her en der gaan googelen op 'millennials' en 'drinking' of er echt een verband is tussen de twee. Blijkt dus dat het net zo onduidelijk is of je dik wordt van avocado's. Forbes zei in 2016 dat millennials het meeste drinken van alle generaties, het gerenommeerde platform Vinepair (no clue) kopt dat de helft van alle wijn in Amerika wordt gedronken door... jawel, millennials, terwijl The Guardian schrijft dat wij millennials massaal de drank laten staan. Zelfs op feesten en partijen. O wacht, Forbes zegt ook dat millennials 'Generation Sober' zijn.

En hoe ik hier nou op kwam (los van dat het weer losging met de steunbetuigingen in Dry January voor de laatste loodjes): omdat ik me bedacht dat je vroeger als kind op een feestje zonder drank de tijd van je leven had. Nu bedenken we dat we moeten drinken om in de stemming te komen voor een feestje, bedrijfsborrel of voor een date. Als je dat niet doet, word je ook nog eens aangekeken alsof je verkondigt dat je net op Geert Wilders hebt gestemd.

Drie jaar Dry January en de succesvolle thee-date deden me beseffen dat ik eigenlijk gewoon meer moet zijn zoals op de disco in de schuur bij de jarige Annemarie in groep 8: mezelf. Sans gene, sans roze glitterpetticoat, sans Dromen Zijn Bedrog, sans Marco Borsato. Als je rebels wilt zijn, de progressieve, de odd-one-out, bestel je een ginger-ale (tip: met een takje verse munt). Millennial of niet.

Demelza Janmaat, freelance editor ELLE
.