Vier van de grootste fitgirls van Instagram delen hun eet- en sportgeheimen

'Ik ging als non-fitgirl rond de tafel zitten met vier van de grootste fitgirls van Instagram en dit is wat er gebeurde.'

'As I'm getting older, I have cellulite and stretch marks that aren't going away, and I welcome them,' vertelde ze bij deze post op Instagram:

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below

'Not every angle is your best angle and that's ok :),' bij deze:

Anna Victoria is haar naam. Ze komt uit Los Angeles, verzamelde in korte tijd meer dan een miljoen volgers op Instagram, lanceerde haar eigen The Fit Body Plan bestaande uit handleidingen voor work-outs en gezonde maaltijden, maar - zo moge duidelijk zijn - deze beroemde Instagramfitgirl keeps things graag real. En dat leverde haar aan het begin van dit jaar flink wat media-aandacht op doordat haar niet zo 'flawless' Instagramposts massaal werden gedeeld.

Mij – chips-addict, ambassadeur van cookiedough-ijs en al buitenadem als ik moet rennen om de trein te halen – leek die Anna me wel een leuke. Als er iemand was die mij wél kon inspireren om die paar mislukte pogingen tot sporten (die eindigden in het subsidiëren van meerdere sportscholen waar ik een abonnement afsloot en welgeteld drie keer kwam opdagen) en die zeldzame keren dat ik mijn supermarktkar vol laadde met groenvoer (om twee weken later drie dagen achter elkaar pizza te eten) om te zetten in een gesláágde transformatie naar een gezondere levensstijl, dan moest zij het toch wel zijn. Ze laat je de resultaten zien van bewegen en goede voeding, maar houdt niemand voor het lapje, en deelt ook haar probleemgebieden in plaats van ze weg te moffelen door onmenselijke poses aan te nemen voor een spiegelselfie.

Een mailtje met een uitnodiging van Triumph voor de lancering van hun nieuwste Triaction by Triumph sportbeha-collectie en een vliegreis later zit ik oog in oog met Anna Victoria. Naast haar nog drie andere fitgirls die naam hebben gemaakt in de sport- danwel Instagramwereld; de Britse Alice Liveing, aka @clean_eating_alice (personal trainer en best selling schrijver van een gezond receptenboek), de Italiaanse Margherita Granbassi (voormalig Olympisch kampioene in schermen en nu sportblogger en -commentator), en de Poolse Anna Skura (fit-, mode- en travelblogger).

Wat wil het geval: ze zijn de ambassadrices van die nieuwe Triaction-lijn die in de Zwitserse alpen tijdens een global persevent wordt gepresenteerd, compleet met fitnesssessies met Anna, Anna-approved maaltijden, en dus interviews. De uitgelezen kans om deze fitgirls, op de vooravond van mijn nieuwe leven (nu lukt het heus, want hallo, een interview met Anna Victoria), als een rookie aan de tand te voelen over everything-healthy.

Oké, lets talk food. Want volgens mij heb ik rock bottom geraakt qua hoeveelheid pizza, croissants en chocolade.

Alice: 'Oh, ik at vroeger de hele dag door. Maar ik heb er op een andere manier van leren houden. Op een gezondere manier, terwijl ik nog steeds lang niet alles laat staan waar ik zin in heb. Ik heb een vriend die totaal niet gezond leeft. We gaan vaak uit eten en drinken genoeg alcohol. Maar het zit hem nu in alles wat ik eet tussen die etentjes en stapavonden in. Dan kies ik wél voor gezonde opties.'

Advertisement - Continue Reading Below

Anna Victoria: 'Je hebt niet altijd een soort rock bottom-moment nodig om die knop eindelijk écht om te zetten. Je kunt al eerder tot de conclusie komen dat je voedsel veel beter kunt zien als brandstof voor je lichaam dan simpelweg te eten om het eten. Vroeger at ik drie cupcakes achter elkaar en móest die vierde er ook nog in terwijl ik al hartstikke vol zat, gewoon, omdat hij er was. Maar gezond eten en koken is écht heel makkelijk.'

Alice: 'Precies. En iedereen kan het. Kijk maar waar ik vandaan kwam. *Alice laat me een before en after-post op haar Instagramaccount zien*.

Some much needed #MondayMotivation today 💛 it's easy to make assumptions on social media; that I've always been fit and healthy, that I must spend hours in the gym and never have days of rubbish eating. Three years ago I started this page because I felt I'd hit rock bottom. I grew up with my mum struggling with being heavily overweight, and I saw all the hallmarks in my own eating patterns. I had no concept of how to eat well, I ate when I was happy, and when I was sad, and there was no enjoyment of food but merely overeating to fill a void of unhappiness at complete lack of body confidence and comparison to everyone else around me. I spent a large portion of my teenage years yoyo-ing between crazy diet fads desperate to be 'skinny' thinking that would somehow make me happy, followed by periods of crazy overeating when I fell off the wagon; from the special K diet, to the Dukan diet, believe me I tried them all... I began this page as a journey of self help, with NO idea that it would somehow grow to be what it is now. I wanted a space where I could privately take control of my eating... learn about what my body needed, and not what x,y or z magazine encouraged me cut out... and keep myself motivated to find a love for food again by creating meals that looked and tasted delicious. Since beginning this page, I worked my little booty off, on my own, to rebuild the healthiest and happiest relationship I've ever ever had with my body, mind and relationship with food. Through this page I have developed a LOVE for food that I truly enjoy, a LOVE for exercising in a way that I enjoy, and an absolutely uncompromising ethos of what I now want to bring to the wellness industry. I don't believe in quick fixes. I have been the gullible teenager believing in detox teas and such like. And this has moved from being about me... to being about YOU. I didn't write a book for an ego trip, and a bit of self promotion. I wrote my two books because I genuinely want to make a difference to YOU and how we as women and men view food and wellness. My second book covers the 'forever' phase. Achieving a year round healthy, and not just for a few weeks... Continued below 👇🏻

A post shared by Alice (@aliceliveing) on

Anna Skura: 'En ik maakte juist een hele andere transformatie door. Ik was niet dik, ik was juist heel dun. En nu heb ik meer spieren en ben ik beter in vorm. *Hup, weer een before en after-foto onder mijn neus, helaas niet van Instagram*.

Anna Victoria: 'Iedereen maakt zijn eigen reis mee. Het gaat niet zo zeer om het verliezen van gewicht, of juist aankomen. De nadruk moet liggen op gezonder worden.'

Waar het bij mij misgaat is snacks. Vertel me over gezonde snacks die mijn life hack kunnen worden.

Anna Victoria: 'Mijn favoriete snack is een Griekse yoghurt met muesli en bevroren blauwe bessen. I love it! Altijd al gedaan, ook toen ik totaal nog niet bezig was met een gezonde levensstijl. Door gewone yoghurt, waar vaak veel suiker aan toe wordt gevoegd, te vervangen voor Griekse, en door voor een natuurlijke muesli te gaan, maak je er een heel gebalanceerd tussendoortje van. Verder eet ik veel fruit, maar ook gedroogd fruit en rozijnen.

Oké, what else?

Alice: 'Er is zo veel! Noten, lekkere snackgroenten, een gekookt ei, beef, rijstcrackers met avocado… Bovendien: als je je slechts aan een paar snacks houdt die je van jezelf mag eten, maak je het jezelf heel moeilijk. Ik probeer mijn cliënten op te leiden zodat ze zelf leren inschatten wanneer ze voor welke snack kunnen kiezen, in plaats van ze een lijst met dingen te geven die ze absoluut niet mogen aanraken. Ik geef ze geen dieet, maar veel informatie over voedsel, zodat ze de juiste kennis in huis hebben.'

Hoort daar ook het tellen van calorieën bij?

Alice: 'Nee, totaal niet. De enige keer wanneer ik iemand adviseer om calorieën te tellen is als iemand echt obees is en totaal geen idee heeft wat-ie allemaal in zijn mond stopt.'

Anna Victoria: 'Ik wijs mensen alleen op calorieën om te zorgen dat ze juist niet te weinig eten. Vaak denken mensen die gezonder willen gaan leven dat ze hun totale dieet moeten omzetten naar healthy food. Maar ze realiseren zich vaak niet dat ze daarmee veel minder calorieën binnenkrijgen dan een lichaam nodig heeft op een dag. Zeker wanneer ze er ook van de een op de andere dag fanatiek bij gaan sporten. Dan heb je vaak juist het dubbele nodig.'

Wat eten jullie het liefst als avondeten?

Margherita: 'Ik hou enorm van vis! En uiteraard ook van pasta, want ik ben Italiaanse, maar dan wel met mate en ik kies altijd voor de meergranenversie met verse tomatensaus en veel groente.'

Advertisement - Continue Reading Below

Anna Victoria: 'Als ik pasta maak, maak ik de spirelli-variant; van komkommer of courgette, en dan met bolognesesaus. Ook kies ik vaak voor iets met zoete aardappelfrietjes. They're THE BEST. Ik kan dat iedere dag eten; ontbijt, lunch, diner… En wat ik vaak eet is kip. Ik kook het dan in een quinoa-korstje. Dan smeer ik de stukjes kip eerst in met eiwit en dip het vervolgens in een soort bloem van quinoa voordat ik het bak. Dan krijg je een gezonde variant van crusted chicken. Lekker! En bij iedere maaltijd kies ik twee groenten. Ik hou het meest van wortel en paprika. En dat zijn niet eens zo zeer de gezondste opties, maar gewoon de opties waar ik dol op ben en die ik nooit beu raak.'

Anna Skura: 'Ik eet het vaakst vis. Ik ben vaak in Indonesië en daar hebben ze veel verse seafood. Mango en avocado zijn ook mijn favoriet.'

Alice: 'I love fish. Ik eet het bijna iedere dag. Zalm vind ik het lekkerst. En geroosterde aubergine is mijn favoriete groente…. Sowieso is het grillen van groente lekker; bietjes, aubergine, rode ui…

Margherita: 'Ik moet zeggen dat er eigenlijk niks gezonds is dat ik níet lekker vindt.'

Anna Victoria: 'Oh, ik wel! Heel eerlijk, gezond gaan eten was in het begin super lastig voor mij want ik ben picky in wat ik eet. Ik moest iets al niet hebben alleen al omdat het het stempel 'gezond' had. Nu heb ik geleerd om voedsel eerst te proberen. Ik lust nu veel dingen die ik anders nooit at. Maar nog steeds is het wel eens lastig. Ik hou bijvoorbeeld niet van vis. Het is iets mentaals. Als het in de oceaan leeft, eet ik het liever niet. Ik eet nu wel af en toe zalm, ik geniet er niet van, maar het is zo goed voor je dat ik het toch eet.'

Welke snacks zijn jullie grootste cheat?

Alice: 'IJs, OMG! Het liefst all day, every day.'

Margerita: 'Ik hou ook van zoetigheid. Ik was een echte sugar addict.'

Anna Skura: 'Voor mij is het brood.'

Anna Victoria: 'Heb je even? Anything icecream, cake, cupcakes, cookies…'

En hoe vaak sta je jezelf toe het te eten?

Anna Victoria: 'Eén keer per week.'

Alice: 'Eén keer per week??'

Anna Victoria: 'Ja, op zaterdagavond. Maar! Als er een moment is doordeweeks waarop ik er echt heel erg zin in heb, eet ik het ook. Dan is het oké. De reden waarom ik heb geprobeerd om snoepen te beperken is omdat hoe meer je het eet, hoe meer je er zin in krijgt. Dus je creëert voor jezelf een probleem, waarbij je alleen maar meer wilt. Heel veel mensen vragen me "Hoe stop je met het eten van suiker??" Nou, gewoon: STOP. Dat is de gemakkelijkste manier om het te kunnen volhouden. Anders blijf je gaan.'

Welke fouten maken mensen nog meer?

Alice: 'Complete voedselgroepen uitsluiten. Undereating. Mensen denken vaak dat ze minder moeten eten om gezonder te leven, maar dat is niet zo. Het gaat om nadenken over wát je eet, maar niet perse om minder eetmomenten op een dag.'

Margherita: 'In Italië koken ze nog steeds vaak met bakboter, terwijl olijfolie zo veel beter is en niet minder lekker. En ik bak thuis echt wel eens een cake, maar dan gebruik ik de net wat gezondere ingrediënten. Mijn vriend is chocolatier en ik heb hem geadviseerd om een gezonde lijn chocolade te maken. Dat gaat hij nu doen.'

Bel ons als die er is. Speaking of, hebben jullie nog tips over hoe te dealen met een omgeving die misschien totaal niet zit te wachten op jouw nieuwe gezonde levensstijl?

Anna Victoria: 'Het belangrijkste is dat je focust op jezelf. Als je je zelf niet fit voelt dan moet je daarnaar luisteren en niet in oude gewoontes blijven hangen puur omdat je omgeving zegt dat je prima bent zoals je bent of dat ze het vervelend vinden dat je geen stukje taart mee-eet. Mijn nummer één-missie is om mensen te laten focussen op hoe ze zich voelen in plaats van hoe ze er uitzien. Het is niet slecht om er beter uit te willen zien, maar dat is een fijne bijkomstigheid die je gaat merken wanneer je je blijft focussen op je gezonde missie. Denk aan dat gevoel dat je hebt na een binge-eating sessie. Meestal denk je achteraf "zo lekker was het eigenlijk ook weer niet" en probeer op die manier sterk te blijven.'

Advertisement - Continue Reading Below

Alice: 'Gezonder gaan eten kan overwhelming zijn. Ik adviseer altijd te starten met het aanpassen van één maaltijd per dag, bijvoorbeeld een aantal weken lang iedere dag een gezond ontbijt maken. Als ze dat nailen zijn ze vaak veel gemotiveerder om die andere maaltijden van de dag ook te gaan aanpassen. Het draait allemaal om gewoontes, niet om regeltjes. Gewoontes veranderen levert veel meer resultaat op dan wanneer je alles in één keer wil veranderen en dat vervolgens maar twee dagen volhoudt.'

Eén van de holy grails onder mensen die willen afvallen is een plattere buik. Hoe krijg je dit nou het snelst voor elkaar?

Anna Victoria: 'Dat zit 'm écht in je voeding. Voor mij is het altijd de plek waar ik aankom als ik aankom. Wie goed op zijn voeding let en een juiste balans weet te vinden tussen proteïne en koolhydraten, veel water drinkt en genoeg cardio én krachttraining doet, zal het zeker lukken. Mensen hebben vaak een hekel aan krachttraining, gaan liever een rondje rennen. Maar voor de lange termijn is het beter om een goede mix van beide te doen. Je verbrandt dan efficiënt calorieën en werkt tegelijkertijd aan een strakkere vorm en dus die plattere buik.

Margherita: 'Toen ik nog professioneel atleet was werd me altijd verteld dat het slechtste wat je kunt doen voor je buik het eten van suiker is.'

Anna Victoria: 'Ja, suiker gaat linea recta naar je buik. Je raakt bovendien snel opgeblazen als je veel suiker en zout eet. Ik doe niet graag beloftes, want ieder lichaam is anders, maar meestal merk je na vier weken dat je een minder opgeblazen gevoel hebt als je daarmee mindert. Daarna is het een kwestie van volhouden.'

En sporten dus. Wat zijn naast fitness jullie favoriete sporten?

Alice: 'Ik zou graag leren paardrijden, haha.'

Anna Victoria: 'En ik wil binnenkort gaan boksen.'

Boksen lijkt een enorme hype, ook onder modellen. Welke trends zien jullie nog meer?

Alice: 'In de UK is F45 nu gigantisch. Het is een soort combinatie van gewichten, cardio en high intensity interval training (HIIT), en iedereen is er razend enthousiast over.'

Anna Victoria: 'In L.A. wordt dat trainingsconcept inderdaad ook opgepikt.'

Bounce controle

De nieuwe collectie TriAction-sportbeha's hebben volgens Triumph de beste 'bounce controle' mogelijk, dankzij uitvoerig onderzoek vooraf door de Universiteit van Portsmouth. Jullie hebben ze getest. Vertel!

Anna Victoria: 'Ik heb een wat grotere boezem en ik heb nog nooit kunnen sporten met slechts één sportbeha. Ik droeg er altijd twee of zelfs drie over elkaar heen. En nu heb ik voor het eerst genoeg aan één.'

Alice: 'Ik vind ze zo fijn dat ik nu eigenlijk iedere dag een sportbeha draag. De shape is beter. Sommige modellen hebben push-up of voorgevormde cups. Voorheen waren sportbeha's gemaakt om je borsten plat te duwen om de boel te verstevigen. Nu is het in eerste instantie een mooie beha, die je bovendien goeie support geeft, maar die je tegelijkertijd wel vrouwelijk laat voelen.'

Athleisure is een grote trend in mode, het dragen van je sportkleding in je vrije tijd. Hoe zit dat bij jullie?

Alice: 'Ik woon in Chelsea, Londen en letterlijk iedereen loopt daar op straat met athleisure wear. Ik ook. Ik ben het liefst de hele dag door actief. Ik sport echt niet iedere dag, maar zorg wel dat ik veel beweging krijg. Ik verplaats me bijna altijd te voet.'

Anna Victoria: 'In de US kan dat helaas niet. Alles ligt zo ver uit elkaar. Maar ook ik draag bijna altijd sportieve items en doe de hele dag dingen om in beweging te blijven. Trappen lopen in plaats van de lift nemen bijvoorbeeld. Ik koop zelfs nooit meer jeans, ik trek ze vervolgens toch nooit aan.'

Fast forward naar vandaag...

Het is ruim een week na het interview. Wat is de stand van zaken? Een huis vol gezond voedsel, zeven dagen met iedere dag beweging danwel sporten achter de rug, een aangevulde sportgarderobe met mijn favoriete Triaction by Triumph-items (deze en deze), en zowaar goede moed gehouden na een bak cheat-frietjes tijdens een etentje buiten de deur - ja, ik durf zelfs te zeggen dat ik het bíjna leuk begin te vinden.

Maar vraag het me over een paar maanden vooral nog eens...