We repten er in juli al over en nu is het zover: de zesde verdieping van Harrods zijn de kantoren van de personal shoppers en het beveiligingsteam uitgeruimd en vervangen door een parfumafdeling. En da’s er niet zomaar één: het is er een oase van extravagantie.

De redenen waarom.
> Er huizen elf shop-in-shops op de afdeling, van Chanel tot Dior (waarvoor Marion Cotillard overigens het Parijse nachtleven indook), die allemaal grondig door een architect zijn aangepakt. Diors stek is bezaaid met 4500 van origamipapier gevouwen rozen, terwijl bijvoorbeeld Henry Jacquets shop een privé-appartement moet uitbeelden, incluis met gouddraad bewerkte gordijnen.

> Allerlei merken komen met peperdure parfums om de opening van de parfumafdeling te vieren. Hennessy: parfum One Night in Knightsbridge, voor € 19.000. Clive Christian: parfum No. 1, verpakt in een kristallen en met 24-karaats goud bedekte fles, voor €180.000. Ja, echt.

> De parfumafdeling heeft een heus museaal gedeelte, waarin klapstukken uit de parfumcollectie achter vitrines worden tentoongesteld.

Poe. Mia Collins, hoofd van de beautyafdeling van Harrrods: ‘The ritual of selecting and ultimately purchasing a fragrance is supremely personal. Fragrance has the ability to tap into our core, whether it be by conjuring powerful memories or elevating us to an entirely different mood.

A-ha. Voor zij die nog geen meerjarensalaris stuk kunnen slaan op een parfum is er gelukkig ook iets te krijg: een flesje van Givenchy's Ambre Tigré van 100 ml kost er bijvoorbeeld €180.

Zien: Lauren Conrad zette de schaar in haar lokken >