Volg dit stappenplan voor een perfecte huid

Voedingsdeskundige en holistisch therapeut Steven Macari deelt zijn geheimen.

Meest gelezen

Wie wil er geen mooie huid? Sommigen hebben het van zichzelf, anderen moeten er iets meer hun best voor doen. Volgens voedingsdeskundige Steven Macari zijn huidproblemen vaak gelinkt aan vier primaire oorzaken: slecht functionerende spijsvertering, hormonale onevenwichtigheid, voedingsdeficiëntie of giftige stoffen. Een korte uitleg van Macari plus 10 oplossingen om je huid wél mooi te houden:

1. Slecht functionerende spijsvertering

'Steeds meer mensen zijn op de hoogte van de link tussen het spijsverteringsstelsel en de huid. Antibiotica wordt steeds vaker gebruikt om de huid te behandelen. Heb je weleens gemerkt dat je antibiotica kreeg voor iets anders en je huid ineens heel mooi werd? Dit komt omdat de antibiotica de bacteriën binnen het spijsverteringsstelsel doodt. Het probleem is dat antibiotica de goede én slechte bacteriën doodt. Slechte bacteriën kunnen een belangrijke oorzaak zijn van huidproblemen, dus zorg voor een goede balans door gezond te eten en te zorgen voor een goede lifestyle.'

Advertisement - Continue Reading Below

2. Hormonale onevenwichtigheid

'Mannen en vrouwen hebben dezelfde hormonen maar dan in verschillende verhoudingen. Kleine veranderingen in de hormoonspiegels kunnen zorgen voor grote veranderingen in uiterlijk en gevoel. De link tussen hormonen en huidproblemen komen goed tot uiting bij kinderen in de puberteit, bij hormoontherapie bij vrouwen en supplementen van anabole steroïden. Het hormonale systeem is vrij complex en wanneer deze uit balans raakt door slechte voeding, stress en vervuiling, kunnen huidproblemen ontstaan', aldus Macari. 

Meest gelezen

3. Voedingsdeficiëntie

'Je lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren (vitamine, mineralen, vetzuren). Als je een tekort hebt aan een bepaalde voedingsstof kan dit tot huidproblemen leiden. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen kan zorgen voor een ontregelde spijsvertering en een tekort kan je hormoonstelsel ook door de war schoppen. Het is dus allemaal met elkaar verbonden.'

4. Giftige stoffen

'We worden de hele dag blootgesteld aan giftige stoffen. En de slechte bacteriën waar ik het eerder over had, zorgen ook voor giftige stoffen. Gelukkig worden deze stoffen snel weggewerkt door de natuurlijke mechanismen van ons lichaam. Een overvloed aan gifstoffen, wordt vaak afgevoerd via de huid.'

En dan nu waar we allemaal op gewacht hebben; de 10 dingen die je kunt doen om je huid wél mooi te houden, volgens Macari:

 

1. Vermijd eten dat zorgt voor een slechte spijsvertering, hoofdpijn of weinig energie

'Krijg je vaak klachten - zoals hoofdpijn of lusteloosheid - van een bepaald soort voedsel? Je hebt een grotere kans op overgevoeligheid voor dit eten en dat zorgt dus ook sneller voor huidproblemen, overslaan dus. Veelvoorkomende boosdoeners zijn gluten, zuivel, soja, mais, bonen, teveel vezels, teveel rauw eten, gefermenteerd eten en voedsel stabilisatoren zoals carrageen en guargom', aldus Macari. 

2. Vermijd producten waar heel veel vezels inzitten en gebruik geen vezelsupplementen 

'Veel te veel vezels kunnen een ontsteking van de spijsvertering veroorzaken en slechte bacteriën voeden. Twee rauwe wortelen per dag (tussen de maaltijden door) bevatten genoeg vezels en helpen je gifstoffen af te voeren.'  

3. Vermijd onverzadigde vetten

'Deze vetten fungeren als pro-oxidanten (het tegenovergestelde van antioxidanten) en deze kunnen verschillende systemen in je lichaam ontregelen. De enige oliën die je zou moeten nemen zijn olijfolie en kokosolie', vertelt de voedingsexpert. 

4. Zuivel en suiker

'Als je goed tegen zuivel kan, neem dan regelmatig een glas biologische melk en een glas verse sinaasappelsap. Bestrijd je een schimmelinfectie (een infectie die vaak gelinkt wordt aan huidproblemen) dan gaat het waarschijnlijk niet helpen en zijn de huidproblemen daar geen reactie op. Ik heb melk en suikers (zoals in fruitsapjes) de huid van veel mensen zien doen opknappen. Melk en sinaasappelsap bevatten allebei goede voedingsstoffen voor de huid.' 

5. Overweeg een laag zetmeeldieet

'De twee belangrijkste bronnen van koolhydraten zijn zetmeel en suiker. Zetmeel kan moeilijk te verteren zijn, dus overweeg zetmeel te vervangen door fruit en fruitsap.'

6. Laat je bloedsuikerspiegel niet extreem dalen

'Als je maaltijden gaat overslaan en je je wankel begint te voelen, kan dit zorgen voor een stressreactie in het lichaam. Alleen stress kan al leiden tot huidproblemen, maar dit wordt nog erger als je lichaam eigen weefsel gaat afbreken voor meer energie. Niet goed!', aldus Macari

7. Werk hard, rust nog harder

'Gebruik één dag in de week om je lichaam (en geest) te herstellen. Een bezoekje aan de sauna, het zoutbad, een massage of een wandeling door het park doet wonderen.'

8. Ontgiften

'Eet biologisch en gebruik natuurlijke verzorgingsproducten. Voedingsmiddelen die goed zijn voor de lever: artisjokken, kippenlever en eiwitten.'

9. Corrigeer tekorten aan bepaalde voedingsstoffen

'Veel mensen hebben een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, vaak door beperkende diëten. Die tekorten kunnen je hormoonstelsel aantasten, voorkom dit met genoeg vitamine A, E, K2, B en calcium, magnesium en proteïnen.'

10. Deal met stress en slaap voldoende

'Stress gaat nooit helemaal weg, maar probeer je stress onder controle te houden. Je lichaam herstelt zich terwijl je slaapt, dus doe dit dan ook genoeg. De beste remedie', volgens Macari. 

 

Bron: HarpersBazaar.com