Waarom Marc Jacobs nu populairder is dan ooit

Marc Jacobs verkent onbekend, meer sexy terrein. En ook dát blijkt een hit voor de designer.

Meest gelezen

In de twee jaar na zijn vertrek bij Louis Vuitton, is Marc Jacobs supergefocust op zijn eigen bedrijf, dat als een speer gaat. Er is een nieuwe CEO (Givenchy-veteraan Sebastian Suhl), er werd besloten om Marc by Marc Jacobs als zelfstandige lijn te stoppen en ’m te integreren in de hoofdcollectie, er werd een make-uplijn gelanceerd en nu is er dan de geboorte van een nieuwe geur. Met noten van Italiaanse pruim, Bulgaarse roos en vloeibaar amber en een naam, Decadence, die een nieuwe kant van maison Jacobs laat zien. En daar praat Marc Jacobs maar al te graag honderduit over:

Advertisement - Continue Reading Below

Eerder dit jaar begon je een Instagramaccount (@themarcjacobs). Maar eerder zei je dat je er geen interesse in had. Ben je van mening veranderd?
‘Ik heb inderdaad lange tijd gezegd dat ik er niets van wilde weten maar op een dag dacht ik: ach, weet je wat, waarom ook niet. Nogal grillig, maar ja.’

Dat kenmerkt je wel, toch?
‘Nou en of. Het is een beetje toegeven aan iets wat je lange tijd afkeurt om het vervolgens te omarmen en er dan achter te komen dat je het leuk vindt.’

Meest gelezen

Voel je je nu tegendraads? Want je nieuwe parfum Decadence lijkt iets nieuws in te luiden.
‘Daisy draaide om de frisheid van een blauwe lucht, onschuld en zoete naïviteit. We wilden iets wat een heel ander verhaal vertelde. Ik ben veel geïnteresseerder geraakt in het ontwerpen van sophisticated avondkleding en de behoefte van mensen om zich in plezier en luxe te verliezen – rijke en sensuele geuren, weelderige kleding en stoffen, oogverblindende en decadente omgevingen. Van op de vloer zitten en kersen eten en champagne drinken tot in een avondjurk op de stoep zitten met een flesje bier, rijkdom kan van alles betekenen. Bij mij is dat altijd iets mafs – speels klinkt te lief – maar iets links van het midden. Een charmant soort decadentie, niet de donkere variant.

Je hebt vaak gesproken over je voorkeur voor een niet voor de hand liggend soort sexy. Plus: je hebt gezworen dat je merk nooit mainstream zou worden.
‘Ik denk dat ik dat destijds ook zo voelde, en nog steeds – tot een bepaalde hoogte. Maar mijn idee van sexappeal of zwoelheid gaat over keuze, over het besluit dat deel van jezelf te uiten, niet over vulgariteit. Ik heb te dik erbovenop altijd willen vermijden. Ik gebruik ook nog steeds liever het woord meisje dan vrouw.’

Dan is Adriana Lima als gezicht van de campagne best een bijzondere keuze voor je. Toch een dame met het soort sexappeal dat je van kilometers afstand voelt.
‘Ik zocht naar een Liz Taylor-achtig, bijna kronkelend soort sexappeal, ultiem zwoel, en Adriana heeft dat. Ik geloof dat iedereen zoiets in zich heeft. Hoe je ermee omgaat of hoe je het uit, ligt aan jezelf. Zelfs met Sofia Coppola, als die een jurk en een paar hakken aantrekt zegt ze: “Ooh, ik voel me zo volwassen en zo damesachtig.” Ik en mijn vrienden maken dat allemaal mee: we weten dat we nog steeds hetzelfde zijn, maar we gebruiken kleren en situaties, doen een soort romantisch over iets dat we als heel volwassen of sexy beschouwen. We hebben er plezier in zo’n rol te spelen.’

 
Decadence, eau de parfum 30 ml, € 60.