De vork zit als volgt in de steel: Nike postte afgelopen week twee nieuwe foto's op Instagram van haar nieuwste aanvulling in de sportbehalijn Nike Pro Bra collection en die vielen op. Want: gedragen door twee modellen die beide prachtig zijn, maar geen maatje 36 hebben.

Paloma Elsesser (model) en Claire Fountain (yoga-instructrice), de dames op de foto's, vallen in de categorie 'een maatje meer' en het is voor het eerst dat modellen als zij worden getoond op de Instagram-feed van NikeWomen, dat door een whopping 4,8 miljoen mensen wordt gevolgd.

instagramView full post on Instagram

Een goede zaak, zonder twijfel. Want beter laat dan nooit erkennen dat vollere vrouwen ook sporten. En Nike verdient extra credits voor het feit dat, in tegenstelling tot veel andere merken die'plus-size' modellen gebruiken, ze in de posts niet benoemen dat we te maken hebben met curvydames, grote maten of meer van zulks. En dat draagt bij aan de size inclusivity, het feit dat iedereen gelijk is aan elkaar – ongeacht lichaamsvorm.

Daarom zijn veel reacties op Instagram van het positieve soort:

'Let's hear it for the curvy, sexy, sporty women.'

'This is a great post and a big step towards true body equality.'

'Love love love! I know a few brands who could learn from this ad.'

Maar er is ook een negatief geluid – of laten we het opbouwende kritiek noemen – te horen. De collectie is namelijk, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, niet verkrijgbaar in maten buiten de traditionele maatserie; de beha's lopen niet verder op dan maat XL en 40E, die naar verluidt valt als een dubbel D.

En in de lookbookbeelden van de collectie is dan weer geen curvy model te bespeuren, maar alleen professionele atleten.

Head, Shoulder, Waist, Abdomen, Trunk, Chest, Thigh, Stomach, Active pants, Muscle, pinterest

Er is nog ruimte voor verbetering dus, maar laten we vooral stilstaan bij het positieve; deze movevan Nike waar nog veel (sport)merken een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. Zo vindt ook Claire Fountain zelf.

'I was so excited to do this, because it's so relatable to lots of women,' liet de 30-jarige yoga-instructrice aan The Daily News weten. 'The feedback has been so great, with women saying, "This makes me so happy, this makes me feel better about myself".'

'When a major brand like Nike takes such a positive step, we can hope it starts a chain reaction that triggers a lot of other manufacturers to really look at female athletes of all sizes,' voegt ze toe. 'They normalize it so that bodies are bodies.'