Hállo Ashley Graham en alle andere plussize toppers uit de mode-industrie. Onderzoek wijst uit dat plussize-vrouwen in de media heel goed zijn voor onze geestelijke gezondheid.

Go plus-size

Van Ashley Graham die pleit voor zelfliefde en acceptatie en Britse beauty Iskra Lawrence die een eind maakt aan de thigh gap mythe: modellen met een gemiddelde maat komen steeds meer op de voorgrond van de mode-industrie en dat maakt ons heel erg blij. En het is vooral ook heel erg goed. Het blijkt dat wanneer media vrouwen met verschillende maten vertegenwoordigen, niet alleen degene gerustgesteld worden wier dijen elkaar gewoon aanraken, maar het ook goed is voor onze psychische gezondheid.

instagramView full post on Instagram

Het onderzoek

Een nieuw onderzoek door de Florida State University wijst uit dat beelden van modellen met een maatje meer, de psychische gezondheid van de vrouwen die aan het onderzoek meededen verbeterden. De vrouwen moesten foto's van modellen met verschillende maten bekijken en onthouden.

Aan het onderzoek deden 49 vrouwen in de twintig mee, die allemaal aangaven dunner te willen zijn. Ze kregen allemaal foto's te zien van modellen met verschillende maten, voordat ze antwoord moesten geven op vragen over hun eigen lichaam en hoeveel ze zichzelf vergeleken met de modellen.

De onderzoekers kwamen erachter dat wanneer modellen met gemiddelde en bovengemiddelde maten werden laten zien, de vrouwen zich minder vergeleken met de modellen, meer aandacht hadden voor de modellen en zich zelfverzekerder voelden over hun eigen lichaam. Bij het zien van dunnere modellen, gingen vrouwen zich meer vergelijken, onthielden ze minder van de modellen en voelden ze zich slechter over zichzelf en hun lichaam.

Meer plussize dus

Onderzoeker Russell Clayton vertelt dat het onderzoek uitwijst dat het goed is voor vrouwen als media modellen met meer realistische maten laten zien: 'We found overwhelmingly that there is a clear psychological advantage when the media shows more realistic body types than the traditional thin model.'

Hij raadt media-makers dan ook aan om vaker gebruik te maken van plussizemodellen: 'Therefore, it might be a useful persuasive strategy for media producers to employ plus-size models if the goal of the campaign is to capture attention while also promoting body positivity.'

Staat genoteerd.