Vrouwen houden steeds meer van mannelijke geuren

We willen niet langer ruiken naar snoep en roosjes.

Als we het hebben over vrouwenparfum zijn het waarschijnlijk zoete, bloemige geuren die in je opkomen. Denk Daisy van Marc Jacobs, of Prada's Candy: letterlijk een zak Werther's Originals in een flesje. Heerlijk, daar niet van, maar onze zussen van ELLE Australia vertelden ons ons dat vrouwen niet langer massaal naar honingbloesem en schuimgebak willen ruiken.

Showerstoyou.co.uk en Fragrantica onderzochten recent de geurvoorkeuren van 66.000 vrouwen, en wat blijkt: steeds vaker kiezen we voor parfums die je als 'mannelijk' zou kunnen omschrijven, zoals bijvoorbeeld Un Jardin Après la Mousson van Hermès of Tom Ford's Tuscan Leather.

Advertisement - Continue Reading Below

Maar liefst 70 procent van de populairste vrouwenparfums in dit onderzoek bevatten namelijk mannelijke geurnoten. Voor de duidelijkheid: noten als hout, leer of kruidnagel worden over het algemeen mannelijk genoemd. (Het maakt trouwens nogal wat uit waar je je op de wereld bevindt als je onderscheid wilt maken tussen mannelijke en vrouwelijke geuren: in India, bijvoorbeeld, wordt jasmijn traditioneel gezien als een typisch mannelijke geur.)

Meest gelezen

55 procent van de vrouwen beschouwen mannelijke geurnoten als een belangrijk onderdeel van hun signature scent. En mocht je ook de mening van de man over je parfumvoorkeur willen horen: 63 procent van de mannelijke onderzoeksparticipanten houdt van een wat mannelijke geur bij een vrouw.

En wat zijn die populairste vrouwenparfums dan? Dit is de top tien:

  1. Coco Mademoiselle - Chanel
  2. Hypnotic Poison - Dior
  3. Alien - Thierry Mugler
  4. Dolce & Gabbana Light Blue - Dolce & Gabbana
  5. Lolita Lempicka - Lolita Lempicka
  6. Flowerbomb - Viktor & Rolf
  7. Shalimar - Guerlain
  8. Coco Eau de Parfum - Chanel
  9. J'adore - Dior
  10. Euphoria - Calvin Klein

Van de mannelijke geurtrend is in deze ranking nog weinig te zien: het lijstje staat nog steeds vol met vanille en rozen. Maar in een industrie waar maar liefst 31 miljard dollar per jaar in omgaat, zijn dit soort onderzoeken heel interessant voor de trends van de toekomst.

Even iets heel anders op beautygebied: zo zorg je ervoor dat je dijen niet meer schuren in de warmte >