World domination, dat lijkt Rihanna te willen. Na de muziek- en modewereld verovert de ster nu de beautybizz. En wel met een eigen make-uplijn voor MAC. Steek die maar in je designerzak.
 

Carine Roitfeld, Daphne Guinness, Beth Ditto, Gareth Pugh… allen creëerden ze een stel mooimakers voor MAC. Geen peanuts dus, dat Rihanna nu ook in dat rijtje prijkt. ‘Wanneer je aan make-up denkt, het merk dat dan meteen in je hoofd oppopt als echte klassieker, is MAC,’ vertelt Rihanna aan WWD. ‘Welke kleur je ook wil, je hebt dan gelijk zoiets van ‘let’s go to MAC’. Ik gebruik MAC al een hele lange tijd voor mijn tours dus het past helemaal bij mij. Ik heb altijd al van make-up gehouden en ik heb steeds dat als ik zelf iets zou doen, ik het zou doen met een geloofwaardig merk.’

 
RIHANNA ♥ MAC
Voor RiRi was het dan ook een no-brainer toen het make-upmerk haar op de schouder tikte voor een lijn. Dus terwijl wij nog speculeerden over een Chanel-campagne (remember die Twit-pic van Rihanna met een Chanel-ketting om?), werkten de twee in het geniep aan een heuse MAC-campagne, geschoten door fotografenduo Mert Alas & Marcus Piggott. Het eerste product waar de zangeres mee op de proppen komt is RiRi Woo; een lippenstift die is geïnspireerd op Rihanna’s favoriete rode MAC-kleur Ruby Woo. De lipstick wordt gelanceerd tijdens Rihanna’s Diamonds-tour op 4 en 5 mei in het Barclays Center in Brooklyn, waar MAC meteen een pop-up shop opent.

De Grammy-winnende zangeres ging met MAC rond de tafel zitten voor meerdere collecties (een primeur voor MAC) onder de naam Rihanna ♥ MAC. Verspreid over het komende jaar zullen de mooimakers in de beautyschappen liggen. ‘We hebben altijd gezegd dat MAC ervan houdt om op dates te gaan, maar dat we niet snel een relatie willen aangaan,’ verklaart John Demsey van Estée Lauder Cos. Inc. (het moederbedrijf van MAC) aan WWD. ‘Deze relatie met Rihanna is long-term met een ontwikkeling van vier verschillende kleurinitiatieven.’

GO SHORTY, IT’S YOUR BIRTHDAY
Verwacht dan ook een berg producten – van zomerse holiday-items tot herfstige hebbedingen en van nagellak tot oogschaduw – die binnenkort jouw kant opkomen. En jawel, Rihanna had écht een dikke vinger in de pap. ‘Ze kon al onze creatieve samenwerkingen van zelfs jaren geleden opnoemen en haalde veel van die producten uit haar tas tijdens de meeting en legde uit wat zij wilde in haar collecties.’ Aldus James Gager, creatief directeur van MAC, aan WWD. Rihanna, die vandaag 25 wordt, voegt daaraan toe: ‘Als het om het creëren van dingen gaat, steek ik mijn handen uit de mouwen […]. Ik had nooit gedacht dat ik make-up zou mogen creëren met zo’n groot merk en al op zo’n jonge leeftijd. Het is sick om dat hardop te kunnen zeggen.’

Rihanna’s creaties voor River Island al gezien? >