Zo wild als we waren we in onze gokken van de foodtrends voor 2017, zo braaf zijn we dit jaar geweest in het voorspellen van foodtrends voor 2018. We raadpleegden experts op verschillende foodgebieden voor hun blik op de toekomst. Komt-ie: food watcher Anneke Ammerlaan, trendwatcher en food designer Marielle Bordewijk, Bart van Olphen van Fish Tales, Isabel Boerdam van De Hippe Vegetariër, Erik Waagmeester van Slagerij de Wit, patissier Hidde de Brabander en Meester Patissier en Meester Boulanger Robèrt van Beckhoven.

Vegan fanatisme

‘Mag ik dat zo zeggen?’ Food watcher Anneke Ammerlaan voorziet dat de trend van het veganisme verder door zal zetten, wat ook de nodige commotie veroorzaakt. ‘Dit is natuurlijk al aan de gang, maar het zal steeds meer mensen gaan raken.’ We herinneren ons nog vers de ophef rond de 'ongestelde kippen' en het relletje dat Lowlands-gate heette - al doen we daarmee de overtuiging tekort. Hoe het ook zij, zeker als het aan terrein wint zal de veganitische trend voor nog meer reuring zorgen.

Niet langer mager

Klap eens in die handjes... suiker is terug. ‘Ja, suiker mag weer,’ vertelt Ammerlaan. ‘Suiker in de zin van suikerbiet. Maar wel alleen op de momenten waar het past, en niet overdreven zoet.' Ook op het gebied van bakken ligt de focus niet meer op mager. ’Ik denk dat we nóg meer teruggaan naar de basis, dus gewoon bladerdeeg van honderd procent boter, recht van de boer voor die echte volle smaak. Sowieso worden perfect gebakken bladerdeegproducten een trend, volgens mij,' vertelt Meester Boulanger en Meester Patissier Robèrt van Beckhoven.

Hartig én zoet

‘Wat ik zie is dat er binnen de patisserie veel meer kruisbestuiving is tussen de twee werelden van hartig en zoet,’ vertelt patissier Hidde De Brabander. ‘Producten als ganzenlever en kaviaar met zoet worden gecombineerd. In hoofdgerechten, maar ook in toetjes. Dat vind ik erg leuk, je hebt namelijk echt een intense smaakbeleving. Het is wel heftig, maar leuk om mee te experimenteren.’

Geconserveerde vis

Qua vis ligt de focus vanaf 2018 op het eigen land. ‘We kijken naar wat goed voorradig is en bereiden het op dezelfde manier. We combineren de gedachte van lekker eten met hoe we dat beter kunnen doen voor onszelf en voor de wereld,’ aldus Bart van Olphen van Fish Tales. ‘Geconserveerde vis is een blijvertje. Diepvriesvis is zo veel beter dan ooit, de middelen om vis te bewaren zijn beter en je helpt er de aarde mee. Ook vis uit blik hebben we eerder gedaan.’

Het hele jaar wild

‘Als ik het durf... een trend van de afgelopen jaren is wel dat je meer wild ziet in de doorsnee keuken, op een doorsnee dag. Waarom ook niet?’ aldus slager Erik Waagmeester van Slagerij de Wit. ‘Vroeger dachten we niet na wanneer het wildseizoen begon of eindigde. Nu merk je echt wanneer het wildseizoen is geopend. Er is zo veel mooi wild, niks is zuiverder dan dat.’

Zeewier

Als verder ontwikkelende trend noemt van Olphen zeewier: ‘Dat wordt een groot ding. Zeewier is een surrogaat aan eiwit tegenover vis en is er in veel meer smaken dan je denkt. Meng een beetje zeewier en tonijn en je hebt een burger. Zalm en zeewier wordt een zalmburger.’

Algen

Trendwatcher en food designer Marielle Bordewijk ziet de trend zelfs bewegen richting algen: ‘We hebben langzaam maar zeker steeds meer gezien van algen de laatste jaren. Algen zijn nog vooruitstrevender, ze groeien overal waar stilstaand water is. Je kunt ze zelfs kweken. Ik zie die thuiskweek wel voor me: een bowl met de juiste nutriënten in het water om de algen te laten groeien. En dan recepten erbij maken, hoe je er iets mee kunt maken. Ondanks dat je al futuristische producten tegenkomt als algenhotdogs en algenchocolade, verwacht ik wel dat deze trend zich pas écht ontwikkelt na 2018.’

High tech nature

In Amerika is er volgens Bordewijk zelfs al een olie om mee te bakken en braden op basis van algen. ‘Heel ecologisch verantwoord, algen vermenigvuldigen zich snel en er is relatief weinig landbouwoppervlak voor nodig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld olijven. Als dat slimmer kan, is dat duurzamer.’ Wat inspeelt op de volgende trend: high tech nature. ‘De natuur met steeds meer geavanceerde technologieën ondersteunen. Dat zal nog wat weerstand oproepen, een boer met koetjes en een boomgaard klinkt tenslotte romantischer,’ aldus Bordewijk. ‘Toch zijn er al mooie initiatieven. Kweekvlees gaat nog wat ver, maar ik doel op precisielandbouw, vertical farming en LED technologie om planten met het juiste lichtrecept te laten groeien. Nederland is daar voorloper in. Het is eigenlijk kijken naar hoe technologie de natuur kan versterken.’

Bewustwording

Dat eerdergenoemde bewustzijn is iets wat al langer speelt. ‘In een slagerij merk je niet dat er minder vlees wordt gegeten. De cijfers zeggen ook van niet. Alle verhalen over wantoestanden in slachtplaatsen, zijn voor een ambachtelijke slagerij juist goed,’ zegt Waagmeester. ‘Ik hoop dat de trend doorzet dat men bewuster wordt en in slagerijen gaat kijken. Stel de slager vragen, want het kan. Dat is het verschil slager en vleesverkoper.’ Isabel Boerdam van de Hippe Vegetariër denkt wel dat er structureel minder vlees gegeten gaat worden in 2018. 'De aandacht voor minder vlees is in ieder geval wel groter dan ooit,' aldus Boerdam. 'Ik denk dat komend jaar steeds meer merken inzetten op een dagje minder vlees. We eten al insecten en zeewier en denken al na over wat we over 25 jaar eten. Ik denk dat die duurzame visie op voeding alleen maar beter wordt.'

Bierbrood

Volgens van Beckhoven wordt bierbrood nu echt een ding. 'Ik zei het een jaar geleden ook al, maar brood en bier is zo’n mooie combinatie. Beide gemaakt van graan, dus eigenlijk is dat ook logisch,' aldus van Beckhoven. 'Je merkt dat mensen dat oppikken. Ook denk ik dat we meer gaan werken met peulvruchten in brood, met kikkererwten- of zwartebonenmeel bijvoorbeeld. Minder koolhydraten, meer eiwitten.'

Oost-Europa

Opvallend is het aantal trends die vanuit de Oost-Europese hoek komen aanwaaien. ‘Met name vanuit Duitsland, Oostenrijk en daarachter,’ volgens Ammerlaan. ‘In Oostenrijk is limonade al jaren hot, terwijl dat hier pas net begint. Ze maken er daar echt een feestje van, door de flesjes en het glaswerk.’

Zuid-Amerika

Op toetjesgebied zoeken we het dit jaar in Zuid-Amerika: ‘Wat ik heel leuk vind, is dat we qua landen echt een rondje doen. Eerst was Azië heel populair, daarna kwamen de Scandinavische koks en nu zie je dat er in Zuid-Amerika wordt rondgesnuffeld,' zegt De Brabander over culturele invloeden op het gebied van patisserie. 'Peru, Brazilië, dat soort landen.’