Wat wordt verzameld, waarom en door wie? Welke keuzes worden gemaakt en hoeveel mag (of moet) daaraan worden uitgegeven? Het motto van dit boek is een quote van ontwerper Carlo Mollino: ‘Alles moet kunnen, zolang het fantastisch is’.

Beroemde smaakmakers als Marc Jacobs en Karl Lagerfeld komen aan het woord, maar ook dealers, veilinghuisexperts en galeriehouders. En uiteraard de verzamelaars zelf. Zij vertellen over het ontstaan van hun collecties.

Meer designboeken >

LEUK DETAIL
Dennis Freedman, voormalig creatief directeur van het magazine W, heeft een voorliefde voor Nederlands design. Hij bezit werk van Jurgen Bey, Joris Laarman, Maarten Baas en Jeroen Verhoeven. Belangrijkste conclusie van de verzamelaars is dat je niet voornamelijk met investeren bezig moet zijn, maar ten eerste je eigen smaak moet volgen. En daarbij mag uiteraard een flinke kennis van zaken niet ontbreken.

Achterin staan een apart hoofdstuk met termen die nuttig zijn om te weten en een handig jaaroverzicht van veilingen, beurzen en evenementen, van Design Miami/Basel tot onze eigen TEFAF in Maastricht.

Collecting design, onder redactie van Adam Lindemann, ISBN 978-3-8365-1993-9, € 29,99, Taschen, www.librero.nl