Kijken, proeven, ruiken, ronddwalen. De sfeer op Spaanse versmarkten is uniek en vormde daarom dé inspiratiebron voor Mercat, het nieuwe restaurant van IQ Creative (bekend van Mazzo, Supperclub en Brasserie Witteveen).

MARKTKRAAM

Het oude restaurant van Panama bleek de gedroomde locatie om zo’n restaurant-met-Spaans-marktgevoel te realiseren: het gebouw leek met zijn schuine plafonds sprekend op de versmarkten in steden als Barcelona en Valencia. IQ Creative nam architectenbureau Concrete in de arm, dat de sfeer van een markthal wist te vangen in een paar simpele ingrepen. Door middel van een staalconstructie met neonverlichte letters erin, werd een bar gerealiseerd met alle kenmerken van een marktkraam. Inclusief hangende jámons en chorizoworsten. Deze heeft de functie van enoteca; er is keuze uit een enorm assortiment wijnen en cava’s.

De betonnen vloer en de kleurrijke vintage meubilair maken het marktgevoel compleet. Gasten zijn de hele dag welkom. Voor een zoet ontbijt in de ochtend, voor een snelle lunch met ‘bocadillos’, voor verse pinchos, chorizos, olivas, tortillas en de lekkerste soorten paella van het huis.

Meer informatie: www.mercat.nl.

Alsof je bij oma aanschuift. Dát gevoel overheerst bij het Amsterdamse restaurant Speijkervet >