De Nederlandse ontwerper Edward van Vliet werkt samen met zijn ontwerpstudio (SEVV) aan uiteenlopende projecten; van het ontwerpen van meubels, lampen en textiel tot complete interieurontwerpen voor hotels en huizen. Ook heeft hij een berg samenwerkingen op zijn naam staan met grote internationale labels als Moooi, Moroso en Bisazza. Zijn slaapkamercollectie voor Wehkamp, bestaande uit onder andere bedtextiel, verlichting en zelfs bedden is zijn jongste wapenfeit. 

 
Iedereen kan nu thuis slapen in of onder een Edward van Vliet! Das nog eens wat anders…
‘Ja, mijn kleur- en patroongebruik komt goed tot zijn recht in de slaapkamer. Bedtextiel, verlichting en stoffen lenen zich daar goed voor. Tel daar een liefde voor hotelkamers bij op en dan is het eigenlijk wel logisch.’

 
Zijn het typische Edward van Vliets?
‘Ja, absoluut. Als je kijkt naar de patronen, bijvoorbeeld het stermotief dat gedrukt, gebreid en geborduurd terugkomt. Of het opengewerkte metaal en bamboe: het spelen met licht. De mix van materialen en de wisselwerking van patronen zorgt voor een gelaagdheid die ik belangrijk vind. Je ziet het ook terug in de verpakking: mooie bruine dozen met het netmotief erop, alsof het een verpakking van een verpakking is, en binnenin dan weer mooi vloeipapier met zo’n spirografensticker en een kaartje met het hele verhaal erop. Dat is ook een soort gelaagdheid. Het maakt het af.’

 
Je hebt gekozen voor drie thema’s in je collectie, waarom? Mogen of moeten we mixen?
‘Als je met een commercieel bedrijf als Wehkamp in zee gaat, dan moet je iets maken wat aansluit op de consument. Door de verschillende projecten waar ik mee bezig ben, heb ik continue mijn voelsprieten uitstaan en op basis daarvan heb ik die drie thema’s [blue motives: blauwtinten met grafische dessins, sculptural graphics: natuurlijke tinten en bijzondere vlakverdelingen, chromatic scales: frisse gradients en geometrische vormen, red.] geformuleerd. Het is juist de bedoeling om die thema’s met elkaar te mixen, de producten moeten uitwisselbaar zijn. Mensen moet je niets opleggen, zeker niet als het hun slaapkamer betreft.’
 
Je hebt samengewerkt met grote namen als Moooi en Moroso. Waarom Wehkamp?
‘Werken voor die grote merken is natuurlijk een eer, maar het resultaat is ook heel beperkt verkrijgbaar. Ik krijg weleens de vraag van vrienden of relaties waar ze mijn spullen dan kunnen kopen en dan kan ik het eigenlijk niet zeggen. Dat is wel heel jammer. Plus, design is natuurlijk niet alleen voor de happy few. Ik wilde al meer richting consument, RTL Woonmagazine kwam op mijn pad en met wehkamp.nl erbij viel het op zijn plek. De slaapkamercollectie is een mooi begin, maar uiteindelijk wil ik een complete interieurcollectie met alles erop en eraan bij wehkamp.nl.’

 
Heb je nog tips ten aanzien van de slaapkamer? De inrichting dus.
‘Je slaapkamer is je sanctuary, je meest privé plek. En daar hoort een persoonlijke sfeer bij. Licht is daarbij heel belangrijk. Je bevindt je in de slaapkamer in een schemergebied, daglicht dat steeds donkerder wordt. Mijn lampen creëeren ook die sfeer in de ruimte.’
 

De collectie van Edward van Vliet is as we speak te koop bij wehkamp.nl