#iSaloni: Afkicken van Milaan

Zo, weer terug in Nederland met een kop vol ideeën en inspiratie. Het voelt als afkicken. Maar wat is het toch dat de designweek in Milaan zo inspirerend maakt? Natuurlijk helpt het dat ontwerpers en meubelmerken zich allemaal van hun beste kant laten zien, maar de echte pret zit hem in het feit dat er bijna overal iets leuks en bijzonders is te ontdekken.

Zo waren we op stap in de luxe via Durini, waar Cassina en B&B Italia hun showrooms hebben, op weg naar onze volgende presentatie. Gewapend met een kaart in de ene en de I FuoriSalone-app op de iPhone in de andere hand staan we op een kruispunt onze richting te bepalen. Na wat boze blikken van gehaaste Italianen proberen we ons weg te cijferen tegen een etalageruit.In die etalage vallen ons direct de tassen én bijpassende stoelen op: strak vormgegeven met frisse kleuren. Maar wat is het? Terwijl de rest van het team de route probeert te bepalen, toch maar even naar binnengestapt.Het blijkt een presentatie te zijn van MH Way. Zegt me niets, als ik eerlijk ben. Na even te hebben gekletst kom ik erachter dat MH Way het merk is van de in Milaan wonende Japanse ontwerper Makio Hasuike. Hij blijkt in 1968 één van de eerste te zijn geweest die in Milaan een zelfstandige designstudio opende voor industrieel productontwerp.MH Way werd door hem opgericht om te kunnen experimenteren met innovatieve modeaccessoires (voornamelijk tassen). Het leverde hem verschillende designprijzen en opname in de collectie van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York op. Het merk is vooral bekend in Amerika en een klein beetje in Italië en heeft daarnaast nog winkels in Berlijn en Parijs.En dit is precies waarom Milaan zo inspirerend is. Letterlijk op de hoek van de straat vind je inspiratie en verhalen die je nog niet kende en je verrassen. En terwijl Nederland ouderwets grijs is, ga ik maar eens een leuk gekleurd tasje uitzoeken om de dag wat te kleuren. En om af te kicken.Zó was het bij Moroso >

Advertisement - Continue Reading Below

ezembedezembed