Met kleuren kun je een slim psychologisch spelletje spelen. Iets wat ondernemers dan ook graag doen. Want is het je wel eens opgevallen dat een restaurant vaak de kleur rood gebruikt? Een lesje kleurenpsychologie voor restaurants volgens psycholoog M. Farouk Radwan.

Van blauw en paars verliest men de eetlust

Althans, dat kan. Het onderbewustzijn van de mens associeert de twee kleuren met giftige stoffen. Krijg je niet echt honger van.

Rood bevordert de eetlust

Met rode muren trek je mensen aan, de opvallende kleur loop je niet zomaar voorbij. Bovendien bevordert rood de eetlust, zet je gasten aan een rood tafeltje en ze eten meer. Maar, overdrijf niet met kleur, want ook rood kan storend werken. Je kunt dus beter de buitenkant van een restaurant rood verven om mensen te trekken en de rode tinten binnen slechts bij details houden.

Geel jaagt mensen op

Fastfoodrestaurants willen zoveel mogelijk mensen binnen hebben, maar hebben ook een truc om ze zo snel mogelijk weer weg te krijgen zodat er weer nieuwe gasten binnen kunnen komen. Geel is namelijk een prikkelende kleur en door de muren geel te verven, voelt men zich opgejaagd.

Groen houdt mensen binnen en toont duurzaamheid aan

Wil je je gasten zo lang mogelijk binnenhouden? Geef de muren dan een lik groene verf. Het verbetert het zicht en omdat men het associeert met natuur, geeft het een comfortabel gevoel. Ook staat groen voor gezondheid, in dit geval gezond eten. Is het je bijvoorbeeld opgevallen dat McDonalds zijn logo groen heeft gemaakt?