Voor zijn allereerste Parijse modecollectie in de jaren zeventig bracht de Japanse ontwerper Kenzo Takada kimonostof mee uit Japan, wegens geldgebrek. Een gouden zet, zo bleek later, want daarmee zette Kenzo Takada zichzelf en zijn merk KENZO op de kaart. De Japanse Kenzo Takada zit tegenwoordig in het interieur. Hij ontwierp voor het Franse Roche Bobois drie nieuwe textielcollecties voor iconische bank Mah Jong. En dat, op 78-jarige leeftijd. Wij zochten hem op in zijn chique appartement en kantoor in het zesde arrondissement.

Kenzo Takada voor Roche Bobois

Tweeënhalf jaar geleden benaderde Roche Bobois Takada om een ontwerp te maken voor de Mah Jong bank. 'Dit project was een enorme uitdaging, omdat de Mah Jong conceptueel al zo'n sterke reputatie had. Maar gelukkig kon er veel met Roche Bobois. Kon de gekozen techniek niet, dan kwamen ze met een alternatief,' vertelt de Japanse ontwerper. En het bleef niet bij textiel. 'Ik was heel blij dat Roche Bobois vroeg of ik ook een keramiekcollectie wilde ontwerpen, waarmee er nog iets moderns aan de collectie is toegevoegd.

Het designproces

'De ontwerpen moesten hoe dan ook een Japans tintje krijgen, maar dan modern. We hebben daarbij dan ook nieuwe patronen, maar ook patronen uit het archief gebruikt. En soms hebben we archiefmateriaal en nieuw materiaal samengevoegd. De grootste inspiratiebron waren kimono's, samoeraikostuums, Theater Noh-kostuums en maskers. Heel mooi en grafisch.'

Living room, Room, Interior design, Furniture, Property, Couch, House, Table, Wall, Building, pinterest
Kenzo Takada

Samen met zijn team maakte hij de collecties. 'Zij zijn jong en begrijpen het internet, ik niet. Zij hebben mijn ideeën uitgevoerd. En hebben we met Roche Bobois besloten om drie collecties uit te brengen: Morning, Noon en Midnight. Maar ik vond het moeilijk om te kiezen. Ik twijfelde soms of we juist voor felle kleuren moesten gaan of niet. Gelukkig kwamen we er samen uit.'

Over Kenzo Takada

Toen wij dachten dat Kenzo Takada in 2000 definitief met pensioen zou gaan, was de Japanse ontwerper eigenlijk alleen even toe aan een korte break vertelt hij. 'Tussen 1970 en 2000 heb ik heel hard gewerkt, dus ik had wel behoefte aan een adempauze. Toen ik in 2003/2004 weer besloot terug te keren deed ik dat in eerste instantie in de mode. Maar het beviel me niet meer. Ik kreeg te veel verantwoordelijkheid en bijbehorende stress en besloot afstand te nemen van de mode. Als modeontwerper werk je met seizoenen, dat brengt een enorme tijdsdruk met zich mee. Met interieur ben je op de dezelfde manier met textiel bezig, iets waarmee ik bekend was, maar het is in veel opzichten makkelijker.' Als hij uit al zijn jaren ervaring als mode- en interieurontwerper een hoogtepunt moet kiezen is dat toch de jaren zeventig vertelt hij. 'Toen was ik jong en vrij, weliswaar zonder geld, maar iedereen accepteerde me voor wie ik was en ik kon alles doen wat ik wilde.'

Nu in de showroom

Na de drie collecties voor Roche Bobois richt-ie zich nu op een parfum en een biografie. 'Die schrijf ik niet zelf, hoor, die biografie. Volgend jaar komt het boek uit.'

Daar moeten we nog even op wachten, maar de drie collecties voor Roche Bobois kun je nú zien. Want heb je het al gehoord? De Roche Bobois-showroom is gisteren heropend. Dus: hup, snel naar onze hoofdstad. De showroom bevindt zich aan de Valkenburgstraat 123 in Amsterdam. Meer informatie over de Mah Jong of Roche Bobois vind je hier.

Nog meer Japans design in Amsterdam. Bij deze hotspot haal je ongegeneerd je design-hart op >