Mediteren 101: een beginners guide vol tips 'n tricks

Zo stoom je jezelf én je huis klaar voor een meditatiesessie.

Meer van advertorial
20 articles
Rituals; diffuser; scent;
Boost lichaam en geest met de juiste geur
Elle NL + Rituals
Happy birthday Levi's!
Een 'slimme' tandenborstel met app, werkt dat echt
Elle NL +

SPONSORED

Werk, sporten, vrienden, familie, gezond eten, 8 uur slapen en dát in 24 uur. We crossen full speed door ons (digitale) leven wat de nodige stress met zich meebrengt. Hoewel een vakantie naar een tropisch oord ons nog wel eens op de rem doet trappen, is dit alleen een tijdelijk oplossing. Gelukkig kun je meer doen om je stressniveau te verlagen zonder de oorzaak te ontvluchten: met meditatie bijvoorbeeld. En for those who ask, mediteren is meer dan dagenlang in lotushouding hoog op een berg zit. Wij leggen het uit:

Wat is mediteren?

Het is een eeuwenoude techniek om je geest te trainen. Historisch gezien waren het inderdaad de monniken, kung-fu masters en yogi's die meditatie toepasten. Ondertussen heeft meditatie de massa bereikt en kunnen we dit zelf zonder tempel, berg of kabbelend beekje. Er zijn ontelbaar veel manieren om het te beoefenen Maar je doet het ook gewoon thuis... Een meditatiesessie van vijf minuten heeft al positieve invloed op je. Klinkt goed, hoe doen we dat? Mediteren is niets meer dan een (rustige) plek vinden, hier te gaan zitten en je rug te rechten. Sluit je ogen en probeer je te concentreren op één ding. Traditioneel gezien is dit 'ding' je ademhaling of mantra. Van nature zullen je gedachten beginnen af te dwalen: en juist het terugroepen van deze gedachten en opnieuw beginnen is de basis van mediteren.

Wat zijn de voordelen?

Let's talk science. Onderzoek wijst uit dat meditatie een oplossing kan bieden voor een scala aan problemen: van stress tot hart- en slaapproblemen. Aan de andere kant stimuleert het je creativiteit, focus, denkvermogen en emotionele welzijn. De lijst met voordelen is eindeloos.

Tips 'n tricks

Zoals we al eerder beschreven zijn er honderden manieren om te mediteren. Zowel mét begeleiding als zonder. Wil je rustig thuis beginnen? Kijk dan eens naar applicaties die je daarbij kunnen helpen. Een goed voorbeeld hiervan is de Rituals-app voor je mobiele telefoon. Hier vind je onder andere informatie en video's over witlichtmediatie en ademhalingsoefeningen. Ook word je dagelijks geïnspireerd door de 'quote of the day'. Mocht je meer into yoga zijn, bekijk dan de beginnersvideo's. Handig.

Maak je huis meditatie ready

Je hoeft geen hele kamer in te richten voor een huiselijke meditatiesessie. Wel kan de ambiance een rol spelen. Ga daarom het liefst op een rustige plek zitten met vertrouwde objecten of geuren. Kaarsen, oliën of diffusers komen hier goed van pas. Dit werkt zo: geuren komen via de neus het limbisch stelsel binnen. Dit stelsel stuurt een signaal naar de hersenen om een gevoelshormoon te produceren dat bij deze geur past. De The Ritual of Ayurveda collectie van Rituals is speciaal ontworpen om een balans te vinden tussen lichaam en geest en hiermee de juiste signalen naar de hersenen te sturen.

Geheime ingrediënten? Indiase roos en Himalaya honing. De roos staat wereldwijd bekend om haar puurheid en roept daarmee positieve gevoelens op. Himalaya honing staat bekend om haar helende werking. De combinatie heeft positief effect op de spijsvertering, eetlust, ademhaling en regelt de balans in het lichaam. Een perfecte toevoeging tijdens het mediteren. Onze favorieten zijn de geurstokjes en geurkaarsen van The Ritual of Ayurveda collectie, of de Happy Mist met de geur van zoete sinaasappel en cederhout voor zowel lichaam als huis.