Iris van Herpen wint Dutch Design Award 2013
De grote winnaar van de Dutch Design Awards is Iris van Herpen, zij mocht de The Golden Eye in ontvangst nemen. De prijs voor het beste van het beste design van 2013, die wordt uitgereikt tijdens Dutch Design Week in Eindhoven.
Mode-ontwerper Iris van Herpen ontving The Golden Eye voor haar Voltage-collectie (lente/zomer 2013) die bestond uit items gemaakt met behulp van een 3D-printer. 'Van Herpen geeft met Voltage een doorkijk naar de toekomst van mode. Met haar ontwerpen laat ze als geen ander zien wat er op dit moment in Nederland gebeurt.' Aldus de internationale jury. Bekijk snel ook de elf andere winnaars in verschillende categorieën.
Dutch Design Week is nog de hele week gaande, check onze 12 must-do's >
The Golden Eye - Beste product in categorie mode: Voltage - Iris van Herpen
Voltage is de vierde hautecouturecollectie van Iris van Herpen, waarin ze op zoek is gegaan naar de ‘elektriciteit van het lichaam’ ofwel de kracht en beweging van het lichaam.
Bekijk ook de nieuwste collectie (spring/summer 2014) van Iris van Herpen >
Selectiecommissie: 'Met Voltage brengt Iris van Herpen wederom verschillende werelden samen: architectuur, technologie, mode en 3D-printen. Haar verbindingskracht en cross-overbenadering wordt door de commissie enorm gewaardeerd. Dit is wat we willen zien in de wereld: ontwerpers die samenwerken. Daarnaast is het resultaat verbluffend.'
Beste Graphic Design: Chanel No.5 Book - Irma Boom
Voor de tentoonstelling No. 5 Culture Chanel in het Palais de Tokyo in Parijs maakte de Nederlandse grafische ontwerper Irma Boom een boek dat 500 pagina’s telt en geheel in blinddruk (door middel van reliëf) is gedrukt. Daardoor is de inhoud net als een parfum: je ziet het (bijna) niet, maar het is er wel.
Lees meer over het modehuis Chanel >
Selectiecommissie: 'In het Chanel-boek weet Irma Boom met haar ontwerp alle aspecten van Chanel te vangen: materiaal, tactiliteit, beleving, stijl en mode. Als een beeldhouwer is ze te werk gegaan om een totaalbeleving te realiseren. En met succes. Hoewel er geen geur in de pagina’s zit, wekt het boek de illusie dat de parfum je omsingelt.'
Beste motion design: Do Not Touch - Moniker
In de door crowdsourcing gerealiseerde videoclip Do Not Touch bij het nummer Kilo van Light Light ziet de kijker een groeiend aantal cursors dat zwermt over het scherm. Elke keer dat iemand op donottouch.org de instructies op het scherm opvolgt, worden de bewegingen van zijn cursor vastgelegd. Het resultaat: een bijzonder geestige video waarin sociale effecten vastgelegd zijn. Bekijk hier de video >
Selectiecommissie: 'Een vernieuwende manier van een clip maken. De ontwerpers maken gedrag door middel van humor inzichtelijk. De mogelijkheden van technologie en sociaal gedrag zijn op een verrassende manier gecombineerd, waardoor de kijker van begin tot het eind aan de video gekluisterd blijft.'
Beste digitale media: Rijksmuseum website - Fabrique
Bij de nieuwe website voor het Rijksmuseum komen de paginavullende beelden je vanaf het eerste moment tegemoet. Je krijgt daardoor een goed overzicht van de gehele collectie van het museum. In de vormgeving is het ‘tablet first’-principe gehanteerd, met duimdikke knoppen en brede navigatiebalken. Hierdoor dus ook uitermate geschikt voor de smartphone en tablet.
Selectiecommissie: 'Met deze website verhogen de makers de standaard van museale websites. Door het verschaffen van hi-resbeelden wordt de collectie voor iedereen toegankelijk. Bovendien is de website overzichtelijk, er is makkelijk op te navigeren, en het voegt iets toe aan de museumbeleving. De websitebezoeker wordt de collectie in gezogen en uitgenodigd met de collectie te spelen.'
Beste professionele product: Blocker-remsysteem - Life & Mobility Development
Het Blocker-remsysteem zorgt ervoor dat de rem van de rolstoel automatisch in werking treedt zo gauw de inzittende zich uit de stoel verheft.
Selectiecommissie: 'Dit is simpele maar effectieve toepassing op een bestaand product. Het bevordert de veiligheid en is gezien het hoge aantal incidenten (jaarlijks 1 miljoen rolstoel gerelateerde valincidenten) erg relevant. Dit verwacht je van een professioneel product; het is zorgvuldig gemaakt, gebruiksvriendelijk en toegankelijk aangezien het op elk bestaande rolstoel geplaatst kan worden.'
Beste consumentenproduct: DesignLine HDTV - Philips
De DesignLine 2013 is een slimme tv voorzien van een 1400 Hz Full HD-resolutie. Zonder kastbehuizing, poot of zelfs maar omlijsting lijkt de tv niet meer dan een immense glasplaat die verloopt van zwart naar transparant.
Selectiecommissie: 'Er is durf te zien in de gekozen designoplossing. Het ontwerp geeft een nieuwe notie van de televisie. Bijzonder is hoe de techniek in zo’n fragiel apparaat vrijwel onzichtbaar verwerkt kan worden.'
Beste autonome design: Het verzameld breiwerk - Christien Meindertsma
Of uitgebreid: het verzameld breiwerk van Loes Veenstra uit de Tweede Carnissestraat. Vijfhonderd truien breide de Rotterdamse Loes Veenstra vanaf 1955. Museum Rotterdam ontdekte de collectie nooit gedragen truien. Christien Meindertsma verwerkte deze collectie tot een boek en maakte er een vrolijke flashmob mee in de wijk waar Loes Veenstra woonachtig is.
De expo Vlas van Christien Meindertsma was te zien in het Zeeuws Museum >
Selectiecommissie: 'Dit project is een goede vertaling van een bijzonder verhaal naar een zorgvuldig ontworpen boek en naar een flashmob die een lach op je gezicht tovert. Wederom weet Meindertsma een project in een verrassende context te presenteren. De samenwerking binnen het project en de impact daarvan in de wijk wordt door de commissie enorm gewaardeerd.'
Beste interieur: Uitkijktoren van Uitwierde - Onix
De door de architecten van Onix ontworpen volumineuze trap draagt bij aan de verrijking van de dertiende-eeuwse kerktoren in Uitwierde. Botsingen tussen de originele elementen en de moderne trap maken het beklimmen tot een uitdaging en een onvergetelijke ervaring.
Architectuur-update: de jonge garde >
Selectiecommissie: 'Het ontwerp stuurt de blik van de bezoeker op een verrassende manier. Je beweegt en wordt geleid door het ontwerp. Daarnaast ontstaat door de moderne trap op subtiele wijze frictie met het middeleeuwse pand.'
Beste exterieur: Uitbreiding Museum De Fundatie - BiermanHenket Architecten
Het nieuwe gedeelte bovenop Museum de Fundatie heeft een witblauwe huid waarin, gericht op de binnenstad, een groot glazen venster is ingebouwd. Deze huid is opgebouwd uit 55.000 keramische tegels van Koninklijke Tichelaar Makkum.
Check hier de expo's die je niet mag missen >
Selectiecommissie: 'Het Museum de Fundatie is onlangs geheel gerenoveerd, maar bij deze nominatie gaat het specifiek over de ‘wolk’ bekleed met driedimensionale tegels. De commissie-Ruimtelijk is van mening dat de detaillering en specifieke onderdelen van architectuur wel degelijk bij een designprijs thuishoren. In dit geval weet het project grote impact in de stad te genereren; de wolk heeft een ongelofelijke uitstraling.'
Best Client Award: Heijmans
Beste opdrachtgever van 2013 is Heijmans, een bouwonderneming die activiteiten op het gebied van vastgoed, woningbouw, en infrastructuur combineert. Het bedrijf realiseert projecten voor onder andere de Nederlandse overheid en werkt intensief samen met verschillende kennispartners aan vernieuwende oplossingen.
Selectiecommissie: 'Heijmans toont een duidelijke toekomstvisie en betrekt experts uit diverse (ontwerp) disciplines al vroeg in het vernieuwings- en ontwikkelingsproces van projecten. In het bijzonder in de bouwsector verdient deze innoverende aanpak meer aandacht.'
Future Concepts Award: The Incredible Shrinking Man - Arne Hendriks
Menselijke groei is een synoniem geworden voor onze westerse welvaartsmaatschappij, maar is dit wel duurzaam op de lange termijn? Arne Hendriks onderzoekt met The Incredible Shrinking Man wat het effect op de wereld zou zijn als mensen nog maar 50 cm lang zouden worden. Dan zouden er meer mensen op hetzelfde oppervlak passen, en kunnen zij bovendien met minder eten toe.
Selectiecommissie: 'De Incredible Shrinking Man laat ons zien wat anders denken echt kan betekenen. In eerste instantie lijkt het project een metafoor. Het is met zo veel verve uitgevoerd dat je het idee wel serieus móet nemen. Daarbij laat het een tegengeluid zien als reactie op bestaande oplossingen die de gehele duurzaamheidsindustrie biedt. Dit project tilt out-of-the-box denken écht naar een hoger niveau.'
MINI Young Designer Award: Femke Herregraven
Voor Femke Herregraven is grafisch ontwerp een instrument om onze complexe samenleving en de daarin aanwezige machtsstructuren te onderzoeken. Met de houding van een journalist stelt ze problemen en ongelijkheden aan de kaak. Meer info: www.bitcaves.net.
Selectiecommissie: 'De inhoud van haar werk is ijzersterk. In het geval van 'Taxodus' bijvoorbeeld, spoort Herregraven het publiek aan om door middel van een online game na te denken over belastingontduiking. Haar ontwerpen zijn zeer zorgvuldig en gedetailleerd uitgewerkt.'
Het jongste design talent 2024 komt uit Rotterdam
Dit zijn ze: de beste designers van 2024
Een sfeervol terras met het buitenkleed van Action
Claude Cartier en haar joie de vivre-woning