We herinneren ons het nog als de dag van gisteren. 13 december 2013. Plots was daar Beyoncés VOLLEDIGE vijfde album, incluis video’s. Het was een waar visueel meesterwerk waar we het nu nog steeds over hebben. Want hoé heeft ze dat toch geflikt?

HARVARD BESTUDEERT BEYONCÉ
Harvard Business School vond het blijkbaar ook ’t bestuderen waard, en ging op onderzoek uit. Het volledige verslag, dat werd gemaakt door Anita Elbrse en Stacie Smith, is nu uit en daar staan aardig wat opmerkelijke dingen in.

De twee spraken oa met directeuren van Parkwood Entertainment – het bedrijf dat Beyoncé in 2008 startte en waarvan ze, uiteraard, CEO is – en die wisten natuurlijk haarfijn te vertellen hoe ze te werk zijn gegaan.

6 OPMERKELIJKE FEITEN
Het leest trouwens haast als een boek, want Anita Elbrse en Stacie Smith beginnen hun onderzoek met:

Could Beyoncé and her team really pull this off? How would they avoid leaks? Would Beyoncé ever even finish the album? Would iTunes get on board? Would retailers shut Beyoncé out as a result? Would the release go down without a single technical glitch?

Natuurlijk verliep de lancering van Beyoncés ‘visual album’ ***flawless, maar er ging heel wat stress en planning aan vooraf. Dit kwam Harvard te weten:

1. Beyoncé heeft een aandachtsspanne van precies één uur, om te praten over de zakelijke aspecten
‘Ze heeft een heel goed gevoel voor de zakelijke kant, maar ze houdt er niet van om er altijd mee bezig te zijn,’ vertelt Lee Anne Callahan-Longo, general manager van Parkwood. ‘We lachen er vaak over hoe ze in een zakelijke vergadering altijd na een uur opstaat en begint rond te lopen. Dan zie ik meteen dat ik haar kwijt ben, en dat de hoeveelheid zaken die ze wil bespreken voor die dag verzadigd zijn. Ik zeg dan meestal iets als: 'Laten we stoppen. Je gaat overal ‘ja’ op zeggen, maar je bent niet meer naar mij aan het luisteren.' Ze weet dit van zichzelf, lacht dan en zegt: 'Je hebt helemaal gelijk, ik ben klaar.' Want aan het eind van de dag is ze een kunstenaar, en haar passie voor kunst drijft haar.’

2. Ze nam haar vijfde album Beyoncé op in de Hamptons, in de zomer van 2012, terwijl ze Blue Ivy borstvoeding gaf
Beyoncé huurde daar voor een maand een huis en nodigde grote sterren en producers als Hit-Boy, Sia, Pharrell, Justin Timberlake en The-Dream uit om daar met haar te gaan werken aan het album. Ze had in het huis vijf à zes kamers omgetoverd tot studio. Ze ging vervolgens langs iedere kamer om te luisteren naar de nummers en zei dan dingen als ‘Ik denk dat dit nummer input nodig heeft van hem of haar.’ Ze aten iedere avond samen aan een grote tafel.  

3. Directeuren van Parkwood speelden de nummers Drunk in Love en XO voor de mensen van Facebook, zodat zij ze zouden helpen met hun plan
‘We wisten dat ze met ons wilden komen praten, maar we wisten niet waarom,’ vertelt Charles Porch, strateeg voor Facebook en Instagram. ‘The songs really blew us away. Het werd toen duidelijk voor ons dat ze een partner zochten die helemaal achter hun stond, en niets zou verklappen of lekken, en die snel kon schakelen als het tijd was en een grote groep muziekfans kon bereiken.’

4. Beyoncé nam zo’n 70 nummer op, voor de 14 die er uiteindelijk op het album kwamen te staan…
Ze nam elk detail van ieder nummer op het album onder de loep en sommige nummers waren er eind oktober nog niet eens. ‘Moet je je eens voorstellen hoe lastig dat was in verband met het schieten van de video’s en de tijd die we hadden om het uit te brengen,’ zegt Jim Sabey, Parkwoods hoofd van de marketing. Callahan-Longo voegt daaraan toe: ‘Zelfs de laatste veertien nummers waren er oorspronkelijk zeventien. Ze was het album aan het samenstellen als een geschifte wetenschapper, en zei dingen alles: 'Ik kan horen dat dit nummer deel uit gaat maken van dat nummer’.  

5. De laatste video voor het visual album werd pas midden-november opgenomen
En alles video’s werden in slechts 12 weken geproduceerd in het najaar.

6. Veertig medewerkers van Columbia Records dachten dat ze bijeen kwamen voor een kerstfeest, maar kregen in plaats daarvan het nieuws over het album te horen
‘We hadden een groot kerstbuffet geregeld, het was heerlijk,’ vertelt Jim Sabey. ‘Maar sommige vroegen, 'waarom zijn we hier?' Dus we leidden hen naar een vergaderruimte die was omgetoverd tot een soort theater, en speelden toen het  visuele album van begin tot eind af. Ze mochten daarna naar huis gaan, maar we drukten ze op het hart er niet over te praten of twitteren totdat het werd losgelaten op de wereld die nacht.’

En de rest is geschiedenis.