Louise Delage leek een prachtig leven te leiden. De 25-jarige Parisienne deelde foto's van etentjes met vrienden, feestjes op bijzondere plekken, loungedagen op grote jachten en alles zag er even schattig of knap uit. Ze bleek ook totaal fake te zijn: Delage is bedacht door een marketing agency, die de taak kreeg een belangrijke boodschap over verslaving de wereld in te sturen.

instagramView full post on Instagram

Het gaat om de agency BETC, dat van Addict Aide de opdracht kreeg ons bewust te maken van hoe makkelijk alcoholisme over het hoofd is te zien. Als je goed kijkt, zie je namelijk dat Louise op elke foto alcohol drinkt.

De campagne van BETC zit knap in elkaar: in slechts een paar maanden wist het Instagramaccount van Louise Delage meer dan 60.000 volgers te verzamelen en kregen haar foto's honderden, soms duizenden likes. Dat lukte ze vooral door op tijdstippen te posten waarop veel mensen Instagram checken, veel social influencers te volgen en de juiste hashtags te gebruiken. BETC's creative director Stéphane Xiberras:

'There were a few people who sensed the trap – a journalist among others, of course. But in the end, the majority just saw a pretty young girl of her time and not at all a kind of lonely girl, who is actually not at all that happy and with a serious alcohol problem.'

Het een en ander werd pas duidelijk toen deze video verscheen:

BETC hoopt dat de campagne de ogen opent van veel jonge mensen, of hun bewust maken van vrienden die wellicht een beginnen alcoholprobleem ontwikkelen. Bovendien laat de campagne zien hoe makkelijk je een identiteit kunt creëren op social media, die dus totaal niet echt hoeft te zijn.

Petje af voor deze campagne.

Lees ook: Liesbeth Rasker over de toekomst van influencers >