Waarschijnlijk heb je de gouden 'M' van het McDonald's-logo altijd geïnterpreteerd als... nouja, gewoon een gouden 'M'. Dat is het ook, maar het is nog méér. Achter de 'M' schuilt namelijk nog een verborgen, Freudiaanse boodschap.

In de jaren zestig nam McDonald's de psycholoog en designadviseur Louis Cheskin in de arm, die de taak kreeg een nieuw logo te ontwerpen, zo meldt Food Beast. Toen McDonald's de hulp van Cheskin inschakelde, zat het net in een transformatie: het businessmodel ging op de schop en er werd meer focus gelegd op uniformiteit en versimpeling, zodat elk McDonald's-restaurant er hetzelfde uit kon gaan zien.

In het boek Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal schrijft auteur Eric Schlosser dat Cheskin het McDonald's-team in deze periode van de 'M' overtuigde met het verhaal dat de rondingen sterk leken op de rondingen van borsten, en dát zou ongemerkt aantrekkingskracht hebben op klanten. Hij noemde de gouden bogen 'mother McDonald's breasts', en claimde dat het volgens Freudiaanse theorieën vanalles positiefs zou doen in het onderbewuste brein van klanten.

Dit is het McDondald's-logo in 1953:

Red, Text, Font, Carmine, Coquelicot, Brand, Graphics, pinterest

Dit is het logo uit 1961.

Yellow, Orange, Text, Red, Line, Amber, Font, Logo, Colorfulness, Circle, pinterest

En dit werd het logo in 1968, vergelijkbaar met hoe het logo vandaag nog steeds is.

Orange, Yellow, Text, Line, Amber, Font, Peach, Material property, Graphics, Brand, pinterest

Inmiddels is het logo van Cheskin al 57 jaar in bedrijf, dus succesvol is het design in ieder geval wel te noemen - of dat nu ligt aan de dieperliggende Freudiaanse betekenis van de gouden bogen of niet.

Pssst, nog een fun fact: niemand minder dan Salvador Dalí ontwierp het logo van Chupa Chups. Jep, écht waar.

Van: Cosmopolitan US