Like a pro: hoe stuur je een maaltijd terug in een restaurant?

Klagen mág; je hand opsteken hoeft weer niet.

Onze kersverse offline rubriek gaat online. We introduceren: like a pro, waarin we te rade gaan bij experts op allerlei gebieden, zodat jij als een meervoudig pro door het leven kunt.

Deze keer: hoe stuur je een maaltijd terug in een restaurant?

Cassidy Hallman is executive chef van restaurant Janzs. in het Pulitzer Hotel in Amsterdam en vindt dat als je niet tevreden bent, je dat vooral moet melden.

Advertisement - Continue Reading Below

Klagen mag. 'Je moet altijd eerlijk kunnen zijn over wat je van een gerecht vindt. Wat wel belangrijk is, is dat als je een gerecht terugstuurt, je beschrijft waar je ontevreden over bent. Het is lastig voor een chef om iets te verbeteren als er alleen wordt verteld dat het minder lekker is; als er wordt uitgelegd waarom je dat vindt, kan hij daarmee aan de slag.'

Hand opsteken hoeft niet. 'Bij Jansz. is het een bedrijfsvoorwaarde dat er bij elke tafel wordt nagegaan of alles naar wens is.' En als ieder restaurant net zo is als Jansz., dan horen alle medewerkers alert te zijn op de tevredenheid van de gasten. 'Het maakt niet uit wie je aanspreekt. Iedereen is betrokken bij dit proces. De feedback wordt meteen opgepakt en doorgespeeld.'

Meest gelezen

Verwachtingen. 'De verwachting die je hebt van een eetcafé is ook precies wat je mag verwachten. Ditzelfde geldt voor een driesterrenrestaurant. Als deze verwachtingen niet overeenkomen met je beleving, dan heb je het recht om hier iets over te zeggen.'

Het goedmakertje. 'Een nieuw gerecht, een korting of uitnodigen voor een nieuwe ervaring.' De juiste afhandeling is voor elke gast/klacht verschillend, vindt Hallman.

Arme chef? Welnee. Hallman zou het vooral 'vervelend vinden voor de eter, probeert zich te verplaatsen in jouw beleving en proeft het gerecht.' Vindt hij dat het klopt wat je zegt, dan doet hij er alles aan om het gerecht te verbeteren. Zo niet, dan doet hij alles om je ervaring te verbeteren.

Lees ook:

Like a pro: zo zeg je dat je een cadeau niet leuk vindt >

Like a pro: zo ben je een perfecte wingwoman >

Like a pro: zo voorkom je dat je al je foto's kwijtraakt als je telefoon crasht >

De originele versie van dit artikel verscheen eerder in ELLE november.