Voor de chronische laatkomers: zo kom je wél op tijd

'Er zijn twee typen laatkomers.'

Onze kersverse offline rubriek gaat online. We introduceren: like a pro, waarin we te rade gaan bij experts op allerlei gebieden, zodat jij als een meervoudig pro door het leven kunt.

Deze keer is er voor de chronische laatkomers onder ons een manier om wél op tijd te komen?

Wendelien van Eerde, onderzoekster verbonden aan de Amsterdam Business School (UvA), en bezig met het ontwikkelen van een timemanagement-app voor onder andere herintreders:

Advertisement - Continue Reading Below

'Er zijn twee typen laatkomers. Je hebt mensen die het maar niet lijken te leren, daar kan van worden uitgegaan dat iets in hun persoonlijkheid dit in de weg staat. Zij zijn bijvoorbeeld heel impulsief, leven continu in het moment en zijn daardoor niet bezig met de volgende stap. Voor deze groep is het moeilijk om het te laat komen af te leren. Voor de andere groep is het een kwestie van beter plannen.'

Meest gelezen

Hoe? 'Maak een overzicht. Bijvoorbeeld een week- of maandplanning. Begin bij het inplannen van eten, slapen, sporten en hobby's. Mensen vergeten dit, maar het is belangrijk om hiermee te beginnen, omdat deze dingen je energie geven. Veel mensen gaan in tijden van drukte korten op hun slaap. Hierdoor raken zij oververmoeid en dat leidt tot nog meer vertraging.

We hebben vaak meer tijd dan we denken maar verliezen de controle als we geen (realistisch) overzicht maken. Calculeer ruim in, dit geeft je extra tijd om dingen op te lossen. Doe bijvoorbeeld maar drie dingen op een dag. Die moeten dan wel echt klaar zijn. Als je stapsgewijs je gemaakte schema volgt, hoef je geen brandjes te blussen.

En stel een doel. Waar ben ik nu en wat moet ik doen om bij mijn doel te komen? Als je weet waar het naar leidt, een leukere baan, een mooie reis, wat dan ook, is het makkelijker om je aan een schema te houden. Mensen die zich constant zorgen maken, snijden zichzelf in de vingers. Die worden zenuwachtig en dan beginnen ze ergens niet aan. Dat veroorzaakt uitstelgedrag. En dan ja, ben je te laat.'

De originele versie van dit artikel verscheen eerder in ELLE januari 2017.