Soms is er belangrijk nieuws en soms is er nog belangrijker nieuws. Zoals nu, want we willen het hebben over dierproeven. Waarom? De strijd tegen dierproeven staat op een belangrijk kantelpunt.

Een lief hondenmoment om je aandacht vast te houden:

https://media.giphy.com/media/26FmRLBRZfpMNwWdy/giphy.gif

Goed, nu deze hond je eraan herinnert heeft hoe lief dieren zijn, kunnen we het hebben over dierproefvrije cosmetica en beautyproducten.

Als je wil, kun je nu redelijk makkelijk aan dierproefvrije producten komen, maar dat was niet altijd het geval. In 1989 nog maar, startte The Body Shop samen met Cruelty Free International de allereerste campagne tegen dierproeven. Na twee decennia campagnevoeren had dat in 2003 eindelijk groot effect: de politiek verbood sinds toen officieel dierproeven in de cosmetische branche voor heel Europa.

Dat mag misschien een grote stap zijn geweest, nu is het tijd voor de volgende, en die is pas écht groot. The Body Shop partnert opnieuw met Cruelty Free International, dit keer is het doel: een wereldwijde wet die dierproeven voorgoed verbiedt.

Daarvoor zijn ze een online petitie gestart, waarin ze 8 miljoen handtekeningen willen verzamelen, die ze mee kunnen nemen naar de Verenigde Naties. Ze zetten hoog in: een miljoen handtekeningen is al genoeg om mee te nemen naar de VN; kun je nagaan wat 8 miljoen handtekeningen zullen doen. Het uiteindelijke doel is een internationale conventie, waarin de wereldwijde wet op dierproeven wordt aangenomen.

Tekenen dus, die petitie. Nee ho, nog even in grotere letters:

TEKENEN, DIE PETITIE!