Dit briljante rietje waarschuwt je als iemand iets in je drankje heeft gedaan

En het is ontworpen door tieners(!).

Natuurlijk checken we in de bar niet om de haverklap ons drankje op een drogeeractie, maar tóch. Het speelt weleens in je hoofd: zou iemand iets in mijn drankje hebben gedaan?

We kennen namelijk allemaal wel iemand via via die ooit GHB of ketamine in zijn drankje heeft gehad, en dikwijls zijn dat geen broodjeaapverhalen. De verdrietige waarheid is namelijk dat het echt gebeurt; en ook al gebeurt het sporadisch, elke keer dát het gebeurt, denk je hoofdschuddend: wat zou het fijn zijn als je gewoon kunt zíén dat er iets in je drankje zit.

Advertisement - Continue Reading Below

Dat moeten Susana Cappello, Carolina Baigorri en Victoria Roca, scholieren uit Miami, ook hebben gedacht. Ze bedachten namelijk een briljante oplossing: een rietje dat blauw wordt als er GHB of ketamine in je drankje zit. Smart Straws is de naam.

Aan Miami Herald vertelden de meisjes dat ze bewust voor het ontwerp van een rietje hebben gekozen; er zijn namelijk al andere 'testkits' verkrijgbaar, maar die zien ze in een sociale setting niet zo snel gebruikt worden. Met een rietje hoef je helemaal niet te zeggen dat je iets aan het testen bent, waardoor het volgens hen sneller wordt gebruikt. Ze lijken gelijk te krijgen: in een enquête zei 85% het rietje te gebruiken.

Meest gelezen

Inmiddels hebben de scholieren de Business Plan Challenge gewonnen van de Miami Herald gewonnen, waardoor het rietje ook nog eens kans heeft echt geproduceerd te gaan worden - hear, hear, opdat de rietjes wereldwijd te krijg raken.

Oh! En voor zij die de oproep van Vivienne Westwood nog vers in het geheugen hebben - gebruik géén rietje, want je verwoest de aarde - is er ook goed nieuws: de meisjes zijn van plan de rietjes recyclebaar te maken.

Win/win, kortom.

PS. Ander goed nieuws op dit vlak was er ook al in 2014, toen studenten aan de North Carolina State University een nagellak ontworpen met eenzelfde functie. Inmiddels heeft een crowdfundactie daarvoor meer dan 5 miljoen euro van investeerders opgehaald, waardoor de nagellak dit jaar nog in de winkel wordt verwacht. Worden we héél blij van.