Top 5 ergernissen in het vliegtuig – en ongevraagde oplossingen.

Niemand vroeg het, maar toch verander ik graag even de algehele vliegervaring.

Meest gelezen

Ok, eerst even eerst mijn verstandige stem laten spreken: veiligheid gaat boven alles. Ik snap dat controles op vliegvelden belangrijk zijn en dat die grondig moeten gebeuren. Als ik echt empathisch ben, snap ik ook dat vliegtuigmaatschappij zo goedkoop mogelijk, zo veel mogelijk mensen willen vervoeren. Maar waarom is die hele vliegervaring tegenwoordig toch zo potverdorriedriedubbeltjes oncomfortabel en irritant?

Advertisement - Continue Reading Below

Er was een tijd dat vliegen très chique was. In de jaren 60 en 70 schreden sterren als Mick Jagger en Sophia Loren vol glamour met grote zonnebrillen op, grote Louis Vuitton-koffers in de hand en op hakken (ja, Mick ook) over vlieghavens. Tegenwoordig lijken vliegvelden bevolkt door zwaar geïrriteerde, voet-voor-voetje schuifelende vakantiegangers die vol haast richting hun bestemmingen willen om oranje-bruin te worden. Ik geef ze geen ongelijk, ben zelfs een van hen, maar waarom is die hele vliegervaring zo ontzettend onprettig geworden? Hier vijf ergernissen en mogelijke oplossingen.

Meest gelezen

1. De handbagagecheck

Het is belangrijk, maar het systeem lijkt achter de feiten aan te lopen. Vijftien jaar geleden wilde iemand aan boord een bom maken door ontvlambare vloeistof mee te nemen, sindsdien mogen alle vloeistofverpakkingen van meer dan 100 milliliter niet meer mee. Heel eng natuurlijk, maar wat kan ik nou met die fles bodylotion fabriceren en waarom moet lippenstift in een doorzichtig zakje? Klinkt heel onlogisch. Vooral ook omdat je na die check naar hartenlust allerlei vloeistoffen kan kopen. Mijn oplossing: schaf deze regel af en controleer (water)flesjes op gevaarlijke stoffen. Duurt waarschijnlijk langer maar er is vast iemand die daar iets slims op kan bedenken.

2. Het boarden.

Why tell me why tell me why – in de legendarische woorden van Anita Meyer – moeten we een uur van te voren al naar de gate komen om daar vervolgens weer met zijn allen in de rij te staan? Is er niet een systeem mogelijk waarin verschillende rijnummers zich op verschillende tijden moeten melden? Dat zorgt er ook voor dat het opbergen van handbagage soepeler verloopt, wat ons op de volgende ergernis brengt.

3. Handbagage

Sinds je voor van alles en nog wat – waaronder ruimbagage- moet bijbetalen in vliegtuigen, wat ook weer zorgt voor goedkopere tickets, reizen veel mensen met alleen handbagage. Daardoor zijn handbagagestukken vaak enorme en zware bakbeesten die moeilijk in de laadruimtes te proppen zijn, waardoor files in het gangpad ontstaan. De oplossing: de regels voor handbagages weer strenger maken, zodat ze kleiner zijn. Wie echt niet wil betalen of wachten op zijn koffer, leert maar efficiënt in te pakken met deze tips.

4. Beenruimte

Ik snap dat aan die belachelijk kleine plaatsen zorgen voor goedkopere tickets, maar het lijkt steeds erger te worden. Of mensen worden steeds groter en dikker, kan natuurlijk ook. Zeker op lange vluchten is het niet te doen, met iemand voor je die steeds naar achter wiebelt en iemand achter je die constant in je rug trapt. De oplossing: schrijf een ontwerpwedstrijd uit om te komen tot innovatieve ideeën, zodat er wel veel mensen mee kunnen maar het vliegen comfortabeler wordt. Misschien zijn horizontale rijen stoelen wel helemaal niet ruimtebesparend of is er een systeem met hogere en lagere stoelen mogelijk. Of maak meerdere klassen, niet alleen economy en business. Mensen zijn vast bereid iets meer te betalen voor comfort, maar niet meteen duizenden euro's zoals in business class.

5. Het eten.

Het schijnt zo te zijn dat door de luchtdruk niks lekker smaakt in het vliegtuig, maar dit kan vast beter. Pasta met pittige saus is meestal oké, maar de curry's en omeletten zijn vaak niet te hachelen. Op vluchten waar je moet betalen voor eten krijg je voor vijf euro een verlept kaasbroodje of, speciaal voor de in cultuur geïnteresseerde Turkije-reizigers, een kroket. Waarom? De oplossing: inventariseer van te voren wat reizigers willen eten, dan hoef je niet onnodig veel porties mee te nemen en is er meer plek om lekkere en gezondere dingen mee te nemen. Verse sushi gaat vast te ver maar stokbrood met geitenkaas moet toch goed te houden zijn? Of stukken fruit? Of lekkere soep? Het is maar een idee.


Gouden regels

Tot slot nog wat standaardregels die naar mijn idee gewoon de standaard zouden moeten zijn. Ten eerste: vraag, voor je je stoel naar achteren kiept, even of dat oké is voor diegene achter je. Anders veroorzaak je een collectieve Domino D-Day in het vliegtuig. Ten tweede: als je in het midden zit, zijn de stoelleuningen jouw eigendom. Diegene aan het gangpad heeft het pad, de raam-persoon het raam, jij verdient de leuningen. Ten derde: ga niet overdreven ruim zitten. Echt. Niet. Nodig. Ten vierde: als ik eenmaal slaap (halleluja!), slaap ik. Maak me dan ook niet wakker voor eten. Ten vijfde: houd je sokken aan. Ik smeek het je. Ten zesde: trek je niet op aan mijn stoel als ik voor je zit om op te staan. Vriendelijk bedankt allemaal.

Kijk uit, op deze dagen wordt het heel druk op Schiphol >