12 dingen die je nog niet wist over Coca-Cola

Maar vanaf nu vergeet je ze nooit meer.

Meest gelezen

1. Coca-Cola heeft een speciaal contract met de Drug Enforcement Agency over cocaïnebladeren

Want die worden, in de meeste landen, inderdaad nog steeds gebruikt voor Coca-Cola. Het heeft ervoor gezorgd dat Coca-Cola grote ladingen cocaïnebladeren uit Peru en Bolivia mag verschepen, zonder dat de DEA (Drug Enforcement Agency) ze direct staande houdt.

2. De fles van Coca-Cola is geïnspireerd op een plant

De allereerste versie van de fles was te dik; als die in coolers werd geplaatst, vielen de labels er vaak vanaf, waardoor je een Coca-Cola-flesje niet meer kon herkennen. Daarom werd gekozen voor een dunner flesje – het ontwerp dat we nu zien als de klassieke Coca-Cola-fles – geïnspireerd op de cocaplant.

Advertisement - Continue Reading Below

3. Het originele recept voor Coca-Cola is zeer geheim

En ligt, handgeschreven, in een zwaarbewaakte kluis in Atlanta.

4. Het werd ooit gekocht voor 550 dollar

John Pemberton (links) en Asa Candler (rechts)
Meest gelezen

John Pemberton was de oprichter van Coca-Cola, maar hij was niet degene die het frisdrankmerk zo groot maakte. Dat was zakenman Asa Griggs Candler, die Coca-Cola in 1888 voor slechts 550 dollar kocht en agressief in de markt zette, waardoor het vrij snel daarna miljoenen opleverde.

5. Pas in de jaren vijftig kreeg het verschillende formaten flesjes en blikjes

Pepsi werd plots behoorlijk populair in de jaren vijftig, en om nog steeds de grootste te blijven, bedacht Coca-Cola dat het verschillende formaten flesjes moest gaan maken. Dat was geen besluit dat makkelijk werd genomen: naar verluidt zei een van de Coca-Cola executives destijds 'bringing out another bottle was like being unfaithful to your wife.'

6. Coca-Cola is een grotere economie dan Costa Rica

Om je een idee te geven: Coca-Cola is evenveel waard als Red Bull, Pepsi, Budweiser en Starbucks bij elkaar.

7. Meer dan 90% van de wereldbevolking herkent het Coca-Cola-logo

Woa.

8. Héél soms verpakt Coca-Cola door een fabrieksfout een leeg blikje

Bewaar die als je die tegenkomt: je bent namelijk rijk. De lege Coca-Cola-blikjes zijn zo zeldzaam, dat ze op eBay voor duizenden euro's worden verkocht.

9. De Chinese vertaling van Coca-Cola was in het begin 'met wax bevestigd vrouwelijk paard'

Toen Coca-Cola de Chinese markt op ging in 1928, moest er een vertaling in het Mandarijn worden gemaakt; maar er was gaan Mandarijn voor 'Coca-Cola'. Daarom moesten er naar tekens worden gezocht die, als je ze uitsprak, fonetisch als 'co-ca-co-la' klonken. Dat ging niet zomaar, want die tekens betekenen inhoudelijk natuurlijk ook iets; Coca-Cola nam dus even de tijd daarover na te denken.

Ondertussen gingen winkeliers zelf aan de slag met tekens die als 'co-ca-co-la' klonken, die dan inhoudelijk vertaalden naar 'bite the wax tadpole', 'wax-flattened mare' of 'wax-fastened female horse'. De klank 'la' was gekoppeld aan tekens die 'wax' betekenden, waardoor Coca-Cola uiteindelijk een compromis sloot door voor de klank 'ler' te gaan, dat 'plezier' betekent. De uiteindelijk officiële tekens voor Coca-Cola werden '可口可乐', dat je uitspreekt als 'Kěkǒukělè' en 'to allow the mouth to rejoice' betekent.

Fair enough.

10. Coca-Cola startte ooit stiekem een campagne tegen water

Rond de milleniumwissel startte Coca-Cola een campagne genaamd 'H2NO Campaign', waarin het obers verkooptechnieken leerde om klanten die om kraanwater vroegen, over te halen frisdrank te bestellen. Uiteraard wilde Coca-Cola deze campagne onder de pet houden, maar een grafisch designer uit Sacramento ontdekte een artikel met de titel 'The Olive Garden Targets Tap Water & WINS' op een Coca-Cola PR-portal.

11. Coca-Cola was de uitvinder van multi-packs

Omdat Coca-Cola doorhad dat men vaak meer dan een flesje Coca-Cola wilde kopen, begon het sixpacks te verkopen, als een van de eerste frisdrankmerken.

12. 1980 was een belangrijk jaar voor Coca-Cola

In dat jaar werd Coca-Cola de eerste frisdrank die ooit in de ruimte was gedronken.