Dit keer inLike a pro een vraag waar je vroeg of laat antwoord op wil: hoe krijg ik m'n sh*t together?

Anti-goeroe Sarah Knight ruilde haar baan bij een succesvolle uitgeverij in voor een freelance carrière als schrijfster. In haar nieuwste boek Get Your Sh*t Together legt ze uit hoe je al die creatieve plannen eindelijk omzet in realiteit.

'Getting your shit together is net zo gemakkelijk als onthouden dat je je sleutels, telefoon en portemonnee moet meenemen wanneer je je huis verlaat. Die sleutels zijn je strategie – elke sleutel aan je bos staat voor een stap in het plan. Je telefoon staat symbool voor focus: plan tijd in om elke stap tot een goed einde te brengen. Je portemonnee staat tot slot voor inzet: financiële, emotionele of fysieke. Deze drie accessoires zijn alles wat je nodig hebt om je leven terug op de rails te krijgen: strategie, de focus en de inzet.'

Wat is de volgende stap?

'Iedereen die zijn of haar to-do lijstjes te overweldigend vindt om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan, moet van die to-do lijstjes must-do lijstjes maken. Scan door je lijst, rangschik de items naar noodzaak (wat móet je vandaag doen?) en pak alleen die dingen aan. Bewaar de rest voor morgen. Dat is wat ik verantwoordelijk uitstelgedrag noem. Het verlaagt de druk, waardoor je het grotere geheel beter kunt zien en dat weer kunt opdelen in kleine, haalbare onderdelen. Het is gemakkelijker om daar tijd voor vrij te maken.'

De oorspronkelijke versie van dit artikel verscheen eerder in ELLE juli '17.