Vrienden met je collega's onprofessioneel? Nee, juist heel belangrijk

Onprofessioneel, vrienden worden met je collega's? Verre van, blijkt uit veel wetenschappelijk onderzoek.

Meest gelezen

Onder het mom van werk en privé gescheiden houden, willen we vriendschappen op werk nog weleens in twijfel trekken. Is het wel zo slim om zúlke goede vrienden met die ene collega te worden, dat jullie ook buiten werk om allerlei privé-zaken met elkaar bespreken? Moet er niet te allen tijde een bepaalde afstand bewaard blijven, alleen al om te voorkomen dat jullie privésfeer invloed gaat hebben op de werkvloer, positief of negatief?

Advertisement - Continue Reading Below

Nee, vindt ELLE Australië's Jessica Chandra, die daar in Why The Friends You Make At Your First Job Are Your Closest For Life een paar duidelijke argumenten voor opvoert.

Ten eerste lijkt ze verschillende onderzoeken aan haar zijde te hebben. De wetenschap concludeerde al:

>Dat je gelukkiger zult zijn met werkvrienden. Het verhoogde geluk op de werkvloer zou zelfs gelijk staan aan een opslag van 100.000 dollar, volgens deze studie.

Meest gelezen

> Dat je meer toewijding zult tonen aan je werk. Auteur Tom Rath haalt in zijn boek Vital Friends: The People You Can't Afford to Live Without onderzoek aan waarin bevriende collega's zo'n zeven keer meer toewijding aan hun werk toonden dan de collega's die werkvriendschappen meden.

> Dat vriendschappen zorgen voor efficiënter samenwerken. Michelle Gibbings, auteur over en expert in complexe organisaties, haalt aan dat we minder snel geneigd zijn collega's verkeerd te begrijpen als je (enigszins) bevriend bent. Ons brein veroordeelt iemand namelijk automatisch tot 'vriend' of 'vijand'. Zoals je kunt voorstellen, betwijfel je de woorden van een 'vijand' sneller dan van een 'vriend', waardoor het inefficiënte dingen als achterdocht, onenigheid en competitie in de hand kan werken. Bij 'vrienden' sta je veel meer open voor diens boodschap en woorden, waardoor je ze ook sneller zult begrijpen.

Ook Janine Garner, auteur van It's Who You Know: How A Network of 12 Key People Can Fast-Track Your Succes, is het met Chandra eens, voornamelijk omdat vriendschappen op werk leiden tot een eigen 'board of advisors', een professioneel klankbord. Garner:

'Building strong friendships at work is all about nurturing relationships that essentially become your own personal board of advisors who will support you through the good times and the not so good times, your source of insight and intelligence because we are fundamentally smarter together, and your personal marketing machine who help you to create momentum because they truly believe in you.'

Zeker je eerste professionele baan leent zich voor blijvende vriendschappen, omdat je in een belangrijke fase zit, die je waarschijnlijk zult willen delen met iemand. Zitten er meer op je werkvloer die aan het begin van hun carrière staan? De perfecte omstandigheden voor een werkvriendschap die juist heel veel kan opleveren. Garner geeft nog wel drie belangrijke eigenschappen van een gezonde werkvriendschap:

> Wees oprecht geïnteresseerd

Vraag naar iemands weekend, maar ook naar iemands visie, en wees oprecht geïnteresseerd in hoe de ander iets beleeft.

> Wees trouw aan jezelf

Garner: 'It's about being memorable, which means "having the courage to own what is unique about you, quirks and all "having the courage to own what is unique about you, quirks and all".'

> Doe wat je zegt

Zorg dat je acties overeenkomen met je woorden; iets wat je sowieso al geneigd bent te doen met een vriendschappelijk contact.