Netflix heeft een nieuw onderzoek gedaan naar het kijkgedrag van gebruikers. En wij mogen hier op ELLE.nl als eerste de resultaten publiceren.

Netflix wilde weten wanneer kijkers hooked waren aan show. Eerder deden ze ook al zo'n soortgelijk onderzoek, maar dit keer ging het om de nieuwe sseries op de streamingdienst. Denk: de megahit Stranger Things (want wát zijn we daar masaal dol op).

Geinig: de nieuwe date uit de wereldwijde streaminggegevens van Netflix onthullen dat kijkers over de hele wereld op exact hetzelfde moment fan worden van een serie. Of het nu gaat om de Upside Down in Stranger Things (aflevering 2), de bizarre acties van Pablo Escobar in Narcos (aflevering 3) of Rory's eerste kus in Gilmore Girls (aflevering 7); vanaf dat moment kunnen mensen wereldwijd niet meer stoppen met kijken.

youtubeView full post on Youtube

Het grote verschil met de Netflix-studie van vorig jaar is dat het nu écht om wereldwijde data gaat. Netflix is nu wereldwijd aanwezig, dus er zijn dubbel zoveel landen geanalyseerd. En we lijken dus allemaal op elkaar.

Wel opvallend: de Nederlandse kijker is nóg sneller verslaafd aan onder andere Narcos dan de rest van de wereld - al bij aflevering 2 in plaats van 3 (en uw redacteur kan dat beamen - gebeurde dat bij jullie nou ook?!) Bij de serie Jane the Virgin is dit verschil zelfs nóg groter en waren Nederlanders hooked vanaf aflevering 4, terwijl de rest van de wereld dat pas was tijdens bij aflevering 7. Wow.

Bekijk alle resultaten van Netflix hieronder:

Font, Parallel, Model, Screenshot, Collage, pinterest
Netflix