Het nieuwe jaar is nog maar net van start en nu al worden we bediend met een interessant nieuwtje over de door Leo en Kate voor eeuwig geromantiseerde ramp van de Titanic, waarbij in april 1912 ruim 1500 passagiers verdronken. Meer dan 100 jaar geloofden we dat de 'onzinkbare' RMS Titanic toch zonk door een ijsschots, iets wat we ook terugzien in de Hollywood-prent.

Liquid, Interaction, Black hair, Contact sport, Individual sports, Love, Bathing, Romance, Grappling, pinterest

However, in de documentaire Titanic: The New Evidence wordt betoogd dat niet een ijsschots, maar een bránd de reden was voor de schipbreuk.

Journalist Senan Molony bestudeerde foto's van de Titanic die genomen waren op het moment voordat het schip de haven in Belfast verliet, en daarop zag hij meterslange zwarte plekken, precies daar waar de ijsschots het schip heeft geraakt. Experts hebben bevestigd dat die plekken wijzen op een brand in een van de boiler rooms, waardoor de stalen romp van het schip zou zijn verzwakt - en dát is de reden dat de ijsschots de romp kon openscheuren. Kortom, als er geen brand was geweest, had de ijsschots ook niet zo'n desastreuze impact gehad en was de Titanic waarschijnlijk niet gezonken.

'We are looking at the exact area where the iceberg struck, and we appear to have a weakness or damage to the hull in that specific place, before she even left Belfast,' zegt Molony. 'Nobody has investigated these marks before. It totally changes the narrative. We have metallurgy experts telling us that when you get that level of temperature against steel it makes it brittle, and reduces its strength by up to 75 per cent.'

Molony verder aan The Times: 'The official Titanic inquiry branded [the sinking] as an act of God. (...) This isn't a simple story of colliding with an iceberg and sinking. It's a perfect storm of extraordinary factors coming together: fire, ice and criminal negligence.'

Criminal negligence, want men was op de hoogte van de brand voordat het schip vertrok. Molony stelt dat het schip daarom ook expres is omgedraaid in de haven, zodat passagiers geen schadeplekken van de brand zouden zien.

Molony aan The Independent: 'The fire was known about, but it was played down. She should never have been put to sea.'

Woa. Hier kun je de documentaire nog 28 dagen online bekijken.

Van: Harper's BAZAAR US