Als er een gigantische blockbuster in première gaat is dat altijd spannend – zal-ie aan de verwachtingen voldoen en zal-ie miljoenen opbrengen? Maar als een blockbuster gemaakt door een vrouw in première gaat, staat er nog meer op het spel. Zoals bij de nieuwe Wonder Woman, geregisseerd door Patty Jenkins.

Zo schreef The Hollywood Reporter:

'Can Patty Jenkins make the superhero world safe for female directors? Warner Bros. gambles $150 million on its first woman-centered comic book movie with a filmmaker whose only prior big-screen credit was an $8 million indie.'

Twitter reageerde kritisch op het stuk: het woord 'gamble' erop wijst dat vrouwelijke regisseurs een grote film laten maken door Hollywood nog steeds als 'gok' wordt gezien. Het klopt dat Jenkins eerste film Monster (2003) met een veel kleiner budget werd gemaakt dan Wonder Woman. Maar het komt wel vaker voor dat regisseurs van kleinere films en zelfs televisieseries gevraagd worden voor een miljoenenproductie. Dat heet carrière. Alleen betreft dit meestal mannen.

Gamble

Voorbeelden: Colin Trevorrow regisseerde Jurassic World nadat hij de indiefilm Safety Not Guaranteed had geregisseerd. Jordan Vogt-Roberts werd voor de film Kong: Skull Island gevraagd nadat hij in 2013 zijn debuut maakte. The Russo Brothers, die alleen nog maar televisieseries op hun naam hadden staan, werden gevraagd voor Captain America: The Winter Soldier – een flinke productie. En ga zo maar door. Waarom is Patty Jenkins dan precies een 'gamble'?

Vrouwen trekken vrouwen aan

The Hollywood Reporter heeft wel een punt: het máákt uit dat Jenkins een vrouw is. Uit een onderzoek van Sundance Institute Commission en Women In Film blijkt dat van de 1300 lucratiefste films gemaakt tussen 2002 en 2014 maar 4,1 procent door een vrouw geregisseerd was.

Volgens een andere studie, uitgevoerd door de School for Communication and Journalism in LA is slechts 1 op de 25 regisseurs vrouw en is hun carrière ook nog eens korter dan die van hun mannelijke collega's. Volgens San Diego State's Center for the Study of Women in Television and Film, is maar 7 procent van alle regisseurs uit filmtop-250 vrouw.

Dat is een probleem. Films zijn erbij gebaat als verschillende rollen en daarbij behorende standpunten worden getoond. En dat kan alleen maar als de groep makers divers is.

In het geval van Wonder Woman is het helemaal belangrijk dat er vrouwen bij betrokken zijn. Wonder Woman is sexy, grappig, sterk, raar, nieuwsgierig en boos. Emoties die vrouwen heel goed begrijpen. En nee, we beweren niet dat een man niet al deze emoties in een vrouwelijke karakter zou kunnen weergeven, we zeggen alleen dat het nog nooit eerder is gebeurd.

In Man of Steel had Amy Adams een vrij eendimensionaal karakter. Gwyneth Paltrow had in Iron Man ook niet veel om mee te werken. Dit waren niet de hoofdrollen, maar dat maakt de beperking nog geen excuus. In Wonder Woman is het 'liefje van' namelijk wel een volledig karakter en leeft hij niet bij de gratie van de held. Belangrijker: hij wordt nooit geobjectiveerd door de camera.

Vrouwen nemen sneller vrouwen aan

Meer vrouwelijke regisseurs inhuren leidt tot eveneens tot meer kansen voor nog meer vrouwen in de filmindustrie. San Diego State's Center for the Study of Women in Television and Film kwam tot de conclusie dat vrouwelijke regisseurs eerder en meer vrouwelijke schrijvers aannemen: 64 procent. Onder de mannelijke regisseurs is dat 6 procent. Zie je een trend?

Voor de diversiteit zou het dus behoorlijk opschieten als er meer vrouwelijke regisseurs komen en worden aangenomen. Het gebrek eraan is te wijten aan het feit dat het idee dat een regisseur altijd een man is nogal vastgeroest is. Aan The Hollywood Reporter vertelt Jenkins:

'I'm sure there's a long history of belief that certain jobs are masculine. But why a director would fall into that [category] makes me very confused. Because it feels like a very natural job for a woman. It's incredibly maternal in a way. You're caretaking all of these sorts of things.'

Open deuren

Jenkins wist wat er op het spel stond: als een film van haar hand zou floppen, dan zou dit een direct effect hebben op haar vrouwelijke collega's:

There have been things that have crossed my path that seemed like troubled projects. And I thought, If I take this, it'll be a big disservice to women. If I take this knowing it's going to be trouble and then it looks like it was me, that's going to be a problem. If they do it with a man, it will just be yet another mistake that the studio made. But with me, it's going to look like I dropped the ball, and it's going to send a very bad message.'

Het maakt uit dat de Wonder Woman is gemaakt door een vrouw. Maar het maakt nog veel meer uit dat de film gemaakt is door een vrouw en dat-ie goed is (en dat is-ie!). En dat de film een groot commercieel succes wordt. Want dat zal de deuren voor andere vrouwelijke regisseurs openen, voor schrijfsters, voor krachtige vrouwenrollen, voor diversiteit.