Carine Roitfeld is de koningin van Parijs. De etalage van WH Smith op de Rue de Rivoli ligt vol met haar nieuwe magazine CR Fashion Book, dat bijna overal uitverkocht is. En dat ze nog niets van haar fashion power kwijt is bewijst ook de gastenlijst voor het bal dat ze gaf op 2 oktober j.l. ter ere van de make-uplijn die ze met MAC heeft ontwikkeld (en die vanaf 15 oktober in de winkels ligt). Iedereen, nee echt iedereen, was er: Valentino, Karl Lagerfeld, Alexander Wang, Riccardo Tisci, Karlie Kloss, Cara Delevingne, Saskia de Brauw, Arizona Muse, Joan Smalls, Mario Testino, Gareth Pugh, Haider Ackermann, Kanye West, Anna Dello Russo, enfin iedereen. En ELLE.

Zien: CR Fashion Book filmpje >

ELLE zag hoe Karlie en Cara de dansvloer regeerden (Cara doet een overtuigende robot), op de voet gevolgd door Giovanna Battaglia. ELLE zag hoe Rachel Zoe not amused was toen haar Viktor & Rolf door een dronken onverlaat werd nat gespoten met een brandspuit. ELLE zag hoe ook bijna alle mannen de smokey eye dresscode heel serieus hadden genomen en zichzelf hadden besmeurd met dikke lagen guyliner (iets wat ze dus veel vaker zouden moeten doen). En ELLE liet sterretjes op het gezicht aanmeten met de sjablonen uit de MAC-collectie door het ‘mobiele-sterretjes-applicatieteam’. Het was, kortom, een geslaagd partijtje.

En het was al zo’n leuke dag, want ’s middags waren we bij Carine thuis in het 7e Arrondissement om te praten over de make-uplijn die is geïnspireerd op haar eigen signature look. Ze ontvangt ons gekleed in een zwart leren jasje van Balenciaga, zwarte kokerrok tot halverwege de kuit van Rick Owens (‘ik probeer een nieuwe trend te starten met deze lengte, ik weet nog niet of het werkt’) en witte spiky pumps van Louis Vuitton. En met dikke lagen zwarte en kaki oogmake-up uit de Jungle Camouflage Full Face Kit, want ze is niet voor niets de meesteres van het smokey eye. Intimiderend? Valt eigenlijk wel mee, want Carine is gezellig, heeft humor en houdt van praten. Dus we’re off!

Meer over de make-upcollectie van Carine voor MAC >

Je hebt een nogal kenmerkende look, heb je wel eens overwogen om het helemaal anders te doen?
‘Ik heb het wel eens geprobeerd. Ik wou dat ik een mooi gezicht had en mijn haar gewoon in een knotje kon dragen, maar dat zou er niet uitzien met mijn oren, kijk maar (valt reuze mee, red.)! Ik probeer mezelf steeds meer te verstoppen achter mijn haar en als het helemaal niet mee zit, zet ik maar een grote zonnebril op. Het is moeilijk om van look te veranderen, maar ik wil ook niet te perfect zijn zoals Karl Lagerfeld of Anna Wintour die je altijd meteen herkent. Zij hebben zo’n specifieke look en ik hoop dat die van mij iets breder is. Maar ik denk niet dat ik ooit een paardenstaart zal dragen. Blonder heb ik wel geprobeerd, maar ik ben weer terug bij mijn oude kleur, mijn eigen kleur. Dit is wie ik ben, the real me.’

Wat is je favoriete item uit de make-upcollectie?
‘Ik kan niet zonder het zwarte oogpotlood. Zelfs al doe ik verder helemaal geen make-up op, zonder zwart op mijn ogen voel ik me niet mijzelf. Ik kan platte schoenen dragen, ja echt dat kan ik, maar ik kan niet zonder zwarte ogen. Dat ben ik, dat hoort bij mij.’

Heb je een make-upboodschap?
‘Iedere vrouw heeft wel iets moois in haar gezicht en daar moet je de nadruk op leggen. En ik ben voor wenkbrauwen. Vorig seizoen hadden alle modellen gebleekte wenkbrauwen en ik heb dat nooit mooi gevonden. Zelfs bij mijn vriend Riccardo Tisci voor Givenchy hadden ze het allemaal, ik probeerde hem steeds te overtuigen om het niet te doen, maar nu heeft hij het weer gedaan. Wenkbrauwen omlijsten het gezicht.’

Vond je het leuk om te poseren voor de campagne?
‘Ja, het was een hele leuke dag; er was een leuke fotograaf, ik kende het hele team en het beeld van de campagne staat niet ver van me af, dus ik voelde me heel relaxed tijdens de shoot. Ik vind het heel slim van MAC dat ze niet alleen mijn gezicht close-up laten zien, maar een shot waar ik voor de helft op sta, want ik ben geen twintig meer, haha! En het is mooi dat het zwart-wit is, want ik vind zwart-wit altijd heel iconisch. Misschien is het niet zo commercieel als je een product moet verkopen, maar ik ben een dromer en geen marketingpersoon.’

Wat was je favoriete collectie in Parijs dit afgelopen seizoen?
‘Het draaide natuurlijk allemaal om de nieuwe designers bij Christian Dior en Yves Saint Laurent, maar ik ben nou eenmaal trouw aan mij twee favorieten: Givenchy en Balenciaga én aan mijn icoon der iconen: Comme des Garçons. Door Comme word je weer verliefd op mode. Ook al heb je daarvoor tien commerciële shows gezien en ben je helemaal verveeld door mode, verveeld door tassen, verveeld door overal dezelfde meisjes, dan ga je naar Comme en dan hou je weer van mode. We hebben geluk dat Comme des Garçons er is. En Junya Watanabe, ook al was die show heel vroeg op zondagochtend.’

Wat vond je van de Dior-show?
‘Het was een mooie dag, de zon scheen en ik vind Raf Simons een heel aardige man, dus dan kom je al met een positief gevoel binnen. Ik vond vooral de eerste looks heel mooi en de avondlooks aan het einde. Het gedeelte in het midden vond ik minder overtuigend, maar het is ook ontzettend moeilijk om een revolutie te creëren bij een groot huis zoals Dior, dus ik vind het heel slim wat hij gedaan heeft, om het langzaam op te bouwen. En hij heeft goede reviews gekregen toch?’

Met het succes van het eerste nummer van CR Fashion Book en je eigen make-u lijn zit je op een goed punt in je leven?
‘Je moet actief zijn om jong te blijven en wat mijn leven betreft, het zou slechter kunnen.’

Neem ook een kijkje in haar eigen garderobe >