Vier jaar lang was Frenken hoofdontwerper bij Viktor en Rolf en Avelon – de voormalige premiumlijn van BlueBlood, met een iets chiquere noot. BlueBlood ging failliet, maar Frenken en investeerder Ton van Dam zagen hun kans schoon en zetten Avelon door. Met succes. Onlangs presenteerde Frenken alweer zijn tweede ‘eigen’ collectie voor het Neerlandsche merk met internationale allure.

De zomercollectie is zwart en stoer. Is dat typisch Avelon?
‘Ja, dat is zelfs de kracht van Avelon. De zwarte items worden het best verkocht. Uit de zomercollectie heb ik een plukje zwart en een plukje stoer genomen en daar is de wintercollectie op gebaseerd.’

Klinkt goed! Wat kunnen we verder van de wintercollectie verwachten?
‘Contrasten. Zo heb ik zachte stoffen met leer gecombineerd. Verder bevat de wintercollectie onder andere grove breisels, items met doorschijnend materiaal en leren details. Avelon blijft natuurlijk een tikkeltje edgy en grunge.’

Geen koperen ritsen dit keer?
‘Jawel, die mogen natuurlijk niet ontbreken. Koper is in elk item verwerkt - van ritsen en knoopjes tot kleine details in de binnenvoering. Wist je trouwens dat de details eerst goudkleurig waren? Maar ik vond koper eigenlijk mooier, dus heb ik dat een aantal collecties geleden veranderd. En koper is een stuk chiquer, al zeg ik het zelf.’

Avelon opende onlangs haar online deuren >


Wat zullen we nooit zien in een collectie van Avelon?
‘Ik zeg altijd maar: ‘zeg nooit, nooit’. Menig ontwerper schreeuwde voorheen nooit meer de housebroek uit de jaren negentig nieuw leven in te blazen. Drie maal raden wat je nu in elke winkel en boetiek ziet hangen… Ze zien er weliswaar nét even iets anders uit, maar ze zijn toch écht geïnspireerd op de housebroeken uit de nintees.’

Je hebt al behoorlijk wat modeprijzen op je naam staan, waaronder de Best Young Designer van ELLE in 2004. Voor welke prijs hou je een plekje vrij op de schoorsteenmantel?
‘Hmmm lastig. Oh ik weet het al! Het schijnt dat er in Zwitserland een award is waarbij je honderdduizend euro aan prijzengeld krijgt. Doe mij die maar.’

Wie zou je graag in Avelon willen zien?
‘Kate Moss. Who else? Zij is toch wel het ultieme icoon dat voor een wereldwijde boost kan zorgen voor Avelon.’

Heb je naast Avelon nog andere spannende projecten lopen?
‘Ik ben de afgelopen anderhalf jaar eigenlijk zeven dagen per week met Avelon bezig geweest. Ik vertrek ‘s ochtends om acht uur en kom rond elf uur ‘s avonds thuis. Dus veel tijd blijft er niet over!’

Wat zijn de toekomstplannen van Avelon?
‘Na een aantal stevige collecties wil ik graag horizontaal uitbreiden. Misschien beginnen met tassen en later hopelijk ook schoenen – dat lijkt me wel wat.’

Kijk voor de verkooppunten van Avelon op www.avelon.me/store-locator.