Sinds de oprichting in 1994 heeft het M.A.C Aids Fund meer dan 150 miljoen dollar geschonken aan verschillende organisaties die strijden tegen de Aids epidemie en de levens verbeteren van mensen die zijn getroffen door HIV/Aids. Geld wordt opgehaald via de verkoop van de de Viva Glam lipstick waarvan het gehele aankoopbedrag van € 17,50 naar het M.A.C Aids Fund gaat.

M.A.C betrekt celebrities als ambassadeurs voor de promotie van de Viva Glam lipstick en dit jaar zijn dat Lady Gaga en Cyndi Lauper. (Lees het exclusieve interview met hen in het aprilnummer van ELLE die nu in de winkels ligt.)

ELLE sprak ook met Nancy Mahon (Senior Vice President M.A.C Cosmetics en Executive Director M.A.C Aids Fund) en James Gager (Senior Vice President/Creative Director M.A.C Worldwide) over Viva Glam en het M.A.C Aids Fund.

Waarom hebben jullie voor Cyndi Lauper en Lady Gaga gekozen als spokespersons voor de Viva Glam campagne?

James Gager: ‘Het zijn fantastische vrouwen. Cyndi draait al een tijdje mee en is een icoon en Lady Gaga is de new kid on the block, fashionista, een geweldige artiest en samen spreken ze alle vrouwen aan. Hun aantrekkingskracht overstijgt generaties, ze hebben glamour, zijn sexy en ze zingen. Beiden zijn ze in staat om hun stem te gebruiken voor dit doel en beiden zijn ze hartstochtelijk betrokken bij de zaak en willen echt het verschil maken.’

Nancy Mahon: ‘Een onderdeel van mijn werk is om de ambassadrices te vertellen over HIV en Aids en aan het einde van de sessie met Cyndi Lauper en Lady Gaga brak het zweet me uit, zo veel vragen stelden ze! Ze doen mee met de campagne omdat het echt iets voor ze betekent en ze wilden echt goed voorbereid zijn als ze de pers zouden gaan ontmoeten. Ze hadden ook voor een makkelijker issue kunnen kiezen, maar zijn overduidelijk heel erg betrokken bij dit onderwerp. Het is geen vrolijk onderwerp, we zijn nu in het zesentwintigste jaar van de epidemie en uiteindelijk denken nog steeds heel veel mensen dat het een homoziekte is.’

Hoe maken jullie een keuze voor ambassadeurs?

James Gager: ‘We houden onze ogen open voor mensen die we interessant vinden en die we graag bij Viva Glam zouden willen betrekken. Maar wie we ook kiezen, we willen dat ze echt achter het doel staan en er in geloven. Tot nu toe hebben we geluk gehad met fantastische mensen zoals Ru Paul, Pamela Anderson, Dita von Teese, Linda Evangelista en Elton John.’

Is het moeilijk ze warm te krijgen voor dit doel?

James Gager: ‘Nee! En anders hoeft het ook niet, voor het geld hoeven ze het niet te doen.’

Krijgen ze betaald?

Nancy Mahon: ‘Ja, maar niet zo veel. Volgens mij verdienen ze er uiteindelijk niets aan.’

James Gager: ‘Ze krijgen betaald gebaseerd op hoeveel tijd ze kwijt zijn, maar meestal willen ze dit echt doen. Iemand als Pamela Anderson bijvoorbeeld was echt heel betrokken en wilde zo graag meewerken.’

Naar wat voor projecten gaat de opbrengst van Viva Glam?

Nancy Mahon: ‘We halen met Viva Glam ongeveer 22 miljoen dollar per jaar op en een deel daarvan gaat naar issues die met armoede hebben te maken: huisvesting, eten, voorzieningen voor weeskinderen, hele basic dingen. Een ander gedeelte gaat naar preventie speciaal gericht op vrouwen. Er wordt in het algemeen weinig geld gestoken in preventie en veel vrouwen doen er juist niet aan omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen. En we geven geld aan projecten die met prostituees werken en inruilprogramma’s voor injectienaalden.’

Hebben mensen wel zin in goede doelen tijdens een recessie?

Nancy Mahon: ‘Vrouwen kopen graag producten van een merk waar ze achter staan en ze houden ervan dat M.A.C ergens voor staat. Het is één ding om een lipstick te verkopen, het is wat anders om een lipstick te verkopen en het verschil te maken. Je kunt je mooi voelen, lol hebben en ondertussen een heel belangrijk doel steunen.’

Hou ELLE.nl in de gaten voor het vervolginterview met M.A.C’s John Demsey!