Singer/songwriter Bram Vanparys maakt met zijn gitaar en betoverende stem wonderschone liedjes. Het nieuwe album Eleonore is de opvolger van Alas My Love (2009), de bejubelde debuutplaat van The Bony King Of Nowhere. ELLE.nl sprak met Bram over zijn muziektalent, films en Jacques Brel…

Je album ligt sinds 14 februari in de winkels. Speciaal Valentijncadeautje?
‘Nee, niet bewust. (lacht) Waarschijnlijk had iemand bij de platenmaatschappij een romantische ziel.’

Waarin verschilt Eleonore van Alas my Love?
‘Alles is anders bij deze plaat. Op Alas my Love heb ik veel overdubs gebruikt en bijna alles alleen gedaan. Voor Eleonore wist ik heel goed wat ik wilde; niet meer overdubben en alles live opnemen. Het album is eenvoudiger, maar veel puurder.’

Alles live opnemen, niet bang om ‘foutjes’ te maken?
‘Nee, eigenlijk niet. Een schoonheidsfoutje maakt of breekt de sfeer van de muziek niet. De sfeer die ontstaat door live te spelen en te zingen is veel mooier en krachtiger. Een foutje is dan niet erg.’

Hoe beschrijf je jouw muziekstijl?
‘Moeilijke vraag… Ik ben gewoon een singer/songwriter, maar dat is eigenlijk een slechte titel. Daar zijn zoveel variaties van; het hoeft niet per se een man of een vrouw met een gitaar te zijn. Jacques Brel bijvoorbeeld! Hij was eigenlijk de eerste singer/songwriter. De pionier!’

Wat wil je losmaken bij je publiek?
‘Niets speciaals. Iedereen geeft een eigen interpretatie aan een nummer, dat vind ik juist zo leuk.’

Favoriete nummer op het album?
‘Alle nummers op de plaat zijn favoriet. Het zijn negen nummers die ik koester. De rest is allemaal de prullenbak in gegaan. Maar als ik dan moet kiezen, is Mother het meest speciaal voor mij.’

Going Home is gebruikt als titelsong voor de film 22MEI en je bent muziek aan het schrijven voor een nieuwe film Les Géants. Zelf ook een filmfreak?
‘Nee zeker niet, ik kijk eigenlijk zelden films. Het was meer van ‘waarom niet!’.’

Krijg je de vrije hand bij het schrijven van filmmuziek?
‘Het is voor mij niet anders dan ‘gewoon’ muziek schrijven. Neem het hoe het is. Als filmmakers het dan niet mooi vinden, moeten ze iemand anders nemen. Dat klinkt misschien negatief, maar ik kan denk ik niet iets maken wat iemand anders heeft bedacht.’

Voor welke blockbuster had je graag de titelsong willen schrijven?
‘Synecdoche, New York vind ik een goede film. Het is geen gigantisch succes geweest, maar het is een soort hyper-filosofische film waarbij mijn hele oeuvre wel zou passen.’

Wat staat er allemaal op het programma voor deze zomer?
‘Touren door Nederland en Vlaanderen en er staan festivals op de planning. Hopelijk ga ik in het najaar touren door Frankrijk en Duitsland. Ik hoop zo veel mogelijk te gaan spelen! Elke dag eigenlijk!’

Toekomstplannen?
‘Mijn droom is om platen te blijven maken die dicht bij mij staan en dat deze aanslaan bij het publiek. Momenteel ben ik alweer bezig met mijn derde album, dus het is belangrijk dat kan blijven schrijven en spelen.’

The Bony King Of Nowhere staat 14 maart in Paradiso (Amsterdam), 10 april in Ekko (Utrecht), 18 mei in Merleyn (Nijmegen) en 19 mei in Vera (Groningen). Kijk voor informatie, tickets en meer tourdata op myspace.com/thebonyking én Eleonore mag je natuurlijk niet missen.

Lees ook het interview met de Amsterdamse Pien Feith >

THE BONY KING OF NOWHERE - GOING HOME

youtubeView full post on Youtube